لامپ‌های رشته‌ا ی ممکن است که گرم‌تر و آشناتر از LED‌ ها یا لامپ‌های فلوسنت فشرده به نظر برسند اما مشکل اساسی آنها، مصرف زیاد انرژی است که بخش بسیاری از آن را با تولید گرما هدر می ‌دهد. اما دانشمندان لامپ رشته ‌ای با بازدهی فوق‌العاده جدیدی را طراحی کرده ‌اند که از گرمای تولیدی خودش استفاده می‌کند و آن را دوباره به نور تبدیل می‌کند. به گزارش آنا به نقل از GizMag، در لامپ‌‌ های رشته ‌‌ای معمولی، افروزه تنگستنی موجب تولید نور مرئی و مادون قرمز و در نتیجه روشنائی می ‌‌شود. این طول موج ‌ها هر دو به سمت اتاق تابیده می ‌شوند و مادون قرمز بیشتر از نوری که تولید می ‌کند، گرما تولید می ‌کند. اما دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه پردو لامپ‌ های رشته ‌ای جدید دو مرحله ‌ای را با از ساختاری به نام بلورهای فوتونیک پوشانده شده‌اند، تولید کرده ­اند.

این بلورها را می ‌توان با مواد و عناصر معمولی و با کمک فناوری لایه ‌نشانی، درست کرد. در این صورت، نور مرئی اجازه عبور دارد اما نور مادون قرمز دوباره به سمت رشته‌ ملتهب بازتابانده می‌شود که همین امر باعث گرم ماندن رشته و تابش نور مرئی بیشتر می ‌شود و همه این اتفاقات بدون مصرف بیشتر برق انجام می‌شود.

این لامپ از بازدهی بالایی برای تولید نور برخوردار است و اگر بخواهیم آن را با لامپ ‌های دیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که میزان نور مرئی خروجی لامپ ‌های رشته ‌ای معمولی حدود ۲ تا ۳ درصد است و در لامپ‌‌های فلوئورسنت این میزان به ۷ تا ۱۵ درصد و در لامپ ‌‌های LED نیز این میزان حدود ۵ الی ۱۵ درصد می ‌‌رسد. در حالی که این بازدهی در مورد لامپ‌‌ های رشته ‌‌ای جدید به حدود ۴۰ درصد می ‌‌رسد که بازدهی بسیار بالایی به نظر می ‌‌رسد

به نقل از خبرگذاری ایرنا