ساختمان جدید آزمایشگاه مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران واقع در انبار نفت ری مطابق با استانداردهای روزآمد دنیا و به‌منظور انجام آزمایش‌های کامل روی انواع فرآورده‌های توزیعی در کشور راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار، پیش از ظهر امروز، (یکشنبه، ۲۶ اسفندماه) و همزمان با میلاد امام جواد (ع) ساختمان مدرن و جدید آزمایشگاه مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با حضور مجتبی دلبری، مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و رضا کشاورزی، مدیر مهندسی و طرح‌های این شرکت در انبار نفت ری به بهره‌برداری رسید.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این آیین با اشاره به ضرورت راه‌اندازی ساختمان جدید این آزمایشگاه گفت: با همت مدیریت مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش پس از سال‌ها یک فضای مناسب به آزمایشگاه مرکزی این شرکت تعلق گرفت که این موضوع با توجه به توزیع انواع سوخت‌های یورو و متنوع‌ شدن سبد سوخت کشور ضرورت داشت.

وی با تاکید بر اینکه با در نظر گرفتن فضای مناسب‌تر و نیز تجهیزات مدرن و مطابق با استانداردهای روز دنیا در ساختمان جدید، آزمایش‌ها و فول تست‌های بیشتری روی انواع فرآورده‌های توزیعی در کشور در این آزمایشگاه انجام می‌شود، گفت: یکی دیگر از اهداف احداث ساختمان جدید آزمایشگاه مرکزی انجام آزمون‌های کامل آزمایشگاهی روی سوخت‌های هوایی توزیعی در سراسر کشور بود.

دلبری افزود: با توجه به فرسودگی ساختمان پیشین آزمایشگاه از سال‌ها پیش، امیدواریم به‌زودی فضاسازی اطراف ساختمان نیز انجام شود و این مجموعه محلی مناسب با شرایط استاندارد و ایمن برای کارکنان آزمایشگاه باشد.

مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این آیین گفت: با توجه به اهمیت راهبردی انبار نفت ری و توزیع و انبارش ۳۳ درصد از فرآورده‌های توزیعی کشور در این انبار، نیاز به یک آزمایشگاه روزآمد داشتیم تا بتوانیم فرآورده‌ها را که ورودی و خروجی انبار نفت ری هستند، با استانداردهای روزآمد دنیا آزمایش کنیم و به مشتریان تحویل دهیم.

رضا کشاورزی با اشاره به وقفه‌های مختلف در تامین تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه در مقاطع مختلف با توجه به تحریم‌ها افزود: خوشبختانه مشکل تامین ادوات و تجهیزات با همکاری پیمانکار و بازمهندسی برخی اقلام و رویکرد تازه در طراحی آن مشکلات حل شد و امروز این آزمایشگاه در زنجیره ارزش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به توسعه ۱۵۰ درصدی فضای آزمایشگاه جدید در مقایسه با آزمایشگاه پیشین تاکید کرد: تلاش کرده‌ایم استانداردهای به کارگرفته شده در این آزمایشگاه با استانداردهای آزمایشگاهی روز دنیا تطابق داشته باشد.

کشاورزی سرمایه‌گذاری انجام شده برای راه‌اندازی این طرح به همراه ساختمان اداری جانبی را ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: ساختمان اداری این آزمایشگاه در سال ۹۵ به‌ بهره‌برداری رسیده بود.

رئیس مهندسی فرآورده‌های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این آیین با اشاره به آزمون همه فرآورده‌های تولیدی شرکت‌های پالایشی پیش از توزیع و همچنین آزمون کامل همه فرآورده‌های وارداتی و صادراتی در این آزمایشگاه گفت: آزمایشگاه مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی زیرمجموعه دو آزمایشگاه کنترل کیفیت و آزمایشگاه تجزیه تحقیقات این شرکت است.

سیدعلی سیدمومنی در تشریح ویژگی‌های آزمایشگاه مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: این آزمایشگاه منحصربه‌فرد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و به لحاظ تجهیزات، امکانات و سرویسی که در آن موجود است در سطح این شرکت مشابه ندارد.

وی تاکید کرد: در همه مناطق سی‌وهفت‌گانه شرکت ملی پخش آزمایشگاه‌های کوچک‌تری وجود دارد که آزمایش‌های کلیدی در آنجا انجام می‌شود، اما در این مرکز آزمایش‌ها به صورت کامل و پیش از توزیع فرآورده در سطح کشور انجام می‌شود.

سیدمومنی با اشاره به نقش اساسی این آزمایشگاه در انجام آزمون‌های سوخت‌های هوایی تولیدی در کشور گفت: در حقیقت این آزمایشگاه به عنوان یک حلقه واسط بین زنجیره تولید و توزیع فرآورده در کشور است و هیچ فرآورده‌ای بدون انجام تست‌های دقیق کنترل کیفیت در این مرکز در کشور توزیع نخواهد شد.

حسین خوردوستان، مجری پروژه نیز در حاشیه راه‌اندازی این آزمایشگاه گفت: مجموعه آزمایشگاه مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شامل دو سالن آنالیز، دو سالن کنترل، اتاق ایکس‌ری، اتاق‌های نمونه، اتاق‌های آروماتیک، مجموعه اداری، موتورخانه و تاسیسات جانبی شامل هوای فشرده و گازهای صنعتی است که با توجه به فرسودگی ساختمان پیشین از سال ۹۳ عملیات احداث آن آغاز شد.