وزیر نفت با اشاره به این که عدالت محوری و محرومیت زدایی در مکانهای احداث واحدهای پتروشیمی در نظر گرفته شده است، گفت: صنعت پتروشیمی یک مجموعه به هم پیوسته ارزش افزاست که بزرگترین تأثیر را برای رفع محرومیت در کشور دارد.
به گزارش خبرنگار، مهندس بیژن زنگنه عصر روز (یکشنبه، ٢٧ فروردین ماه) در آیین افتتاح ٤ طرح پتروشیمی در پارس جنوبی، تکمیل زنجیره ارزش در صنعت نفت را از مسائل بسیار مهم همسو با اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مجتمع های پتروشیمی چنین قابلیتی را دارند و طرحهای پتروشیمی که امروز افتتاح می شوند به طور کامل این زنجیره را تکمیل می کند.

وی با اشاره به این که عدالت محوری و محرومیت زدایی در مکان های احداث واحدهای پتروشیمی در نظر گرفته شده است، افزود: پتروشیمی کاویان با تولید ٢ میلیون تن اتیلن یک زنجیره ارزش را تا تبریز و ارومیه ایجاد می کند، یعنی از پارس جنوبی اتیلن تولید می شود و با خط لوله به اندیمشک، لرستان، ایلام، کرمانشاه، سنندج، میاندوآب، مهاباد و تا تبریز و ارومیه برده می شود و یک مجموعه به هم پیوسته ارزش است که بزرگترین تأثیر را برای رفع محرومیت دارد.

به گفته وزیر نفت، ٢ منطقه جاسک و چابهار نیز از مناطقی هستند که به دلیل اهمیت راهبردی، در اولویت توسعه قرار دارند و به زودی فعال خواهند شد.

تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی در دستور وزارت نفت دولت یازدهم

زنگنه با بیان این که به تقریب می توان گفت برای نخستین بار بود که در تاریخ نفت پیش از تولید گاز، فعالیت واحدهای پتروشیمی در عسلویه آغاز شد، ادامه داد: در زمان مدیریت آقای نعمت زاده، مدیرعامل وقت پتروشیمی، که جا دارد از ایشان به عنوان پرچمدار این توسعه تشکر و قدردانی کنیم، باور ساخت تعداد بالای واحدهای پتروشیمی در ١٤٠٠ تا ١٥٠٠ هکتار زمین باور کردنی نبود.

وی با اشاره به این که هم اکنون با توجه به حجم ساخت و ساز با کمبود زمین در عسلویه برای توسعه پتروشیمی رو به رو هستیم، تصریح کرد: هم اکنون در بندر امام نیز باید به دنبال ایجاد مجموعه جدیدی برای توسعه باشیم.

وزیر نفت با بیان این که خوراک کافی برای واحدهای پتروشیمی کشور تأمین شده است، تأکید کرد: نزدیک ١٣,٥ میلیون تن اتان از ٢٧ فاز پارس جنوبی تولید خواهیم کرد؛ همچنین واحدهای ان جی ال مختلفی به بخش های خصوصی واگذار شده اند که خوراک بسیار مطمئن ارزان و قابل رقابت در اختیار دارند.

زنگنه با اشاره به این که برای نخستین بار در صنعت نفت، تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی در وزارت نفت اهمیت بسیاری پیدا کرد، گفت: پیش از این، محصولات فرعی تولیدی پالایشگاه های نفت و گاز برای واحدهای پتروشیمی استفاده می شد در حالی که وزارت نفت دولت یازدهم تأمین خوراک پتروشیمی ها را در دستور کار قرار داد.

ایران؛ رتبه نخست پتروشیمی در منطقه

وی با بیان این که به راحتی می توان درآمد محصولات پتروشیمی را با ٤٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری، ٢٠ تا ٢١ میلیارد دلار اضافه کرد، ادامه داد: ایران می تواند رتبه نخست منطقه را در تولید پتروشیمی و در پایین دست آن داشته باشد.

وزیر نفت با اشاره به ارزش ١٥ میلیارد دلاری محصولات تولیدی پتروشیمی افزود: ٦ میلیارد دلار از این تولیدات در داخل و در مسیر زنجیره ای از ارزش افزوده اضافی استفاده و ٩ میلیارد دلار نیز به بازارهای جهانی صادر می شود..

زنگنه با بیان این که هرچه صادرات محصولات پتروشیمی کاهش یابد دوباره در داخل کشور تولید را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: ما باید برای افزایش ارزش افزوده پتروشیمی همت داشته باشیم که این همت نیز نیازمند ثبات و تدبیر است. این ثبات و تدبیر نیز در کوتاه مدت ایجاد نمی شود؛ این ثبات به سیاست ها، رفتارها، شعارها و راهبردها وابسته است و شکی نیست که کشورمان می تواند چنین کاری را محقق کند البته اگر اصل بر این باشد که همه با هم برای توسعه کشور تلاش کنیم.

ایجاد واحدهای پتروشیمی با فناوری نو، پیشران اقتصاد در مناطق محروم

وزیر نفت ادامه داد: ایجاد واحدهای جدید با فناوری های نو که گاز طبیعی را به پلاستیک و یا مواد اولیه پلاستیک تبدیل می کنند، برای کشور تعیین کننده هستند. در این دولت تلاش بسیاری برای پیشرفت در این واحدها انجام شد اما مشکلاتی برای تامین فاینانس در این مسیر وجود دارد که به نظر می رسد راه اندازی ٦ تا ٧ واحد از این مجموعه می تواند پیشران اقتصاد در مناطق محروم کشور باشد.

وی با اشاره به انتخاب حوزه پتروشیمی و پایین دست به عنوان محور و هسته از سوی بسیاری از سرمایه گذاران صندوق های بازنشستگی برای سرمایه گذاری، ادامه داد: این سرمایه گذاری در کنار فعالیت بخش خصوصی آینده ای روشن و ممتاز را در این حوزه ترسیم می کند.

زنگنه به تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: با توجه به رقابت جدی در میان متقاضیان برای تخصیص خوراک، در این زمینه باید توجه ویژه ای به بخش خصوصی نیز داشته باشیم.

وزیر نفت همچنین از افتتاح طرح متانول کاوه به عنوان بزرگترین واحد متانول دنیا با ظرفیت ٢,٥ میلیون تن در یک ماه آینده و فاز ٣ پتروشیمی پردیس با ظرفیت ١.٥ میلیون تنی اوره و آمونیاک تا هفته آینده خبر داد.

زنگنه با تشکر از همه سرمایه گذاران و تلاش شبانه روزی تمامی کارکنان در دوران تحریم، پیش و پس از آن گفت: امسال و سال آینده، سالهای طلایی برای صنعت پتروشیمی خواهد بود.