با جدی شدن احتمال کاهش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای اروپایی به دلیل سقوط قیمت‌ها، دور جدید مذاکرات ایران و روسیه به منظور امضای قراردادهای جدید صادرات پتروشیمی آغاز شد.

همزمان با شمارش معکوس برای لغو تحریم‌های نفتی، دور جدید مذاکرات ایران و روسیه برای توسعه تجارت پتروشیمی و صادرات محصولات پلیمری به این کشور آغاز شده است.

بر این اساس به نظر می رسد که روسیه یک بازار جدید برای محصولات پتروشیمی ایران در دوران پساتحریم باشد که به دلیل سقوط قیمت جهانی نفت خام و به تبع آن محصولات پتروشیمی، فعلا صادرات این محصولات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار نیست.

در همین حال، «وادیم کوناکوف» مدیرعامل شرکت سینیکون روسیه با اشاره به پایین بودن رونق تولید محصولات پتروشیمی در روسیه خواستار واردات انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری از ایران شد.

این مقام روس با اعلام اینکه روسیه دستکم برای مدت ۲۰ سال به واردات محصولات پتروشیمیایی از ایران نیاز دارد، تصریح کرد: روسیه نیاز فراوانی به واردات محصولات پتروشیمی دارد، بنابراین باید همکاری مناسبی میان واردکنندگان و تولیدکنندگان این محصولات بین ایران و روسیه به وجود آید.

از سوی دیگر، علی محمد بساق زاده مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی هفته گذشته در گفتگو با مهر تاکید کرده بود: در شرایط پایین بودن قیمت نفت، صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای اروپایی رقابتی نبوده و ایران بخش عمده پتروشیمی خود را به سایر بازارها صادر می‌کند.

این در حالی است که همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و روسیه به منظور امضای قراردادهای جدید صادرات پتروشیمی به این کشور، محمدرضا اسلامی فر مدیر پتروشیمی لرستان از صدور محموله ۵۰۰ تنی به ویژه گریدهای مختلف پلی اتیلن به روسیه خبر داده است.

به نقل از جهان نیوز