قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی (WTI) در معاملات آتی بازار نفت برای نخستین بار در پی تشدید بحران اقتصادی جهان ناشی از آثار منفی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و فرار معامله‌گران از تحویل نفت خام فیزیکی به زیر صفر رفت.

به گزارش خبرنگار، در یک روز بی‌سابقه در معاملات بازار نفت، قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) یا همان نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مه صددرصد ارزش خود را از دست داد و پایین‌ترین سطح قیمت از سال ۱۹۴۶ میلادی ثبت شد، به‌گونه‌ای که قیمت این شاخص در معاملات آتی به زیر صفر رسید.

این شرایط نشان‌دهنده اوضاع بازارهای نفت آمریکا و پر بودن سطح ذخیره‌سازی‌های این کشور و همچنین دیر بودن اقدام کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن است.

در روز دوشنبه (یکم اردیبهشت‌ماه) به دلیل وقوع یک اتفاق فنی عجیب، قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مه در معاملات بازار بورس نیویورک ناگهان سقوط کرد، زیرا معامله‌گران پیش از پایان مهلت قراردادهای تحویل نفت خام دبلیوتی‌آی در ماه مه از دادوستد خودداری کردند.

دلیل کاهش شدید قیمت شاخص دبلیوتی‌آی این است که شرکت‌های تولیدکننده آمریکایی دیگر جایی برای ذخیره‌سازی نفت خود ندارند، ظرفیت ذخیره‌سازی‌ها تکمیل شده است و فروشندگان حتی مجبور هستند برای تحویل نفت مازاد خود هزینه‌ای معادل ۳۵ دلار برای هر بشکه به خریداران پول بدهند.

سررسید حواله‌های نفت خام دبلیوتی‌آی برای تحویل در ماه روز دوشنبه فرا می‌رسد و از آنجا که تقاضایی برای دریافت وجود ندارد و ظرفیت ذخیره‌سازی‌ها هم تکمیل شده است، بنابراین معامله‌گران میلی به خرید این حواله‌ها ندارند.

با وجود سقوط ناگهانی قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی برای تحویل در ماه مه، این شاخص نفتی برای تحویل در ماه ژوئن در این ساعت تنها با ۱۲ درصد کاهش به ۲۲ دلار و ۵ سنت برای هر بشکه دادوستد می‌شود، موضوعی که سشبب می‌شود اختلاف قیمت بین قراردادهای تحویل برای ماه‌های مه و ژوئن به بیش از ۲۰ دلار برای هر بشکه برسد.

قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی برای تحویل در ماه مه لحظاتی پیش با افت ارزش بیش از ۲۵۰ درصدی یا کاهش نزدیک به ۴۸ دلاری، به منفی ۲۹ دلار رسید.

قیمت نفت خام برای چه نفت‌هایی منفی می‌شود؟

قیمت برای نفت‌ خام‌هایی منفی می‌شود که محصور در خشکی (Landlocked) هستند. برای انتقال این نوع نفت‌ خام‌ها به انبارهای نفتی که معمولاً کنار دریا و آب هستند، مانند نفت خام‌های ایالت تگزاس، هزینه انتقال هم وجود دارد.

طبق قوانین ایالتی در آمریکا، توقف تولید از چاه مشمول جریمه‌های سنگین می‌شود، بنابراین ترجیح این است که تا مدتی نفت را مثل یک زباله به فروش برسانند.