رئيس جمهوري گفت: از امروز محدوديت صادرات نفت در كشور ما برداشته مي شود و هر اندازه كه در برنامه كشور باشد در چارچوب مصالح ملي و برنامه هاي مصوب كشور نفت و همچنين ميعانات و محصولات پتروشيمي صادر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار شانا، دكتر حسن روحاني، (يكشنبه، ۲۷ ديماه) در يك نشست خبري به مناسبت آغاز دوران پسابرجام كه به طور زنده از تلويزيون پخش مي شد، اظهار كرد: از امروز به جاي اين كه برنامه هسته اي بهانه اي براي بدخواهان، براي تحريم و فشار و فاصله باشد، به عنوان برنامه اي براي روابط علمي، فناوري تجاري و اقتصادي خواهد بود.
وي اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران به جاي اين كه تا امروز از لحاظ حقوقي تحت فشار ۶ قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل و ۱۲ قطعنامه شوراي حكام آژانس باشد، در برابر قطعنامه اي است كه برجام را به عنوان مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل در برابر جهانيان قرار داده است.
رئيس جمهوري ادامه داد: از امروز ديگر برنامه هسته اي ايران با بهانه هاي واهي به عنوان تهديد صلح و امنيت براي جهان و منطقه نيست بلكه برنامه هسته اي وسيله اي براي فناوري نوين در مسير توسعه كشور و از ثبات و امنيت منطقه خواهد بود.
به گفته روحاني، امروز روزي تاريخي و استثنايي در تاريخ سياسي و اقتصادي ملت ايران است كه پس از ۱۲ سال ايستادگي، مقاومت، صبر، استقامت، فداكاري و دادن شهيدان بزرگ در اين راه، شهداي هسته اي و تلاش بي وقفه دانشمندان هسته اي ديپلماتها و سياست مداران و حقوقدانان و مسئولان اقتصادي كشور به نقطه عطفي دست يافته ايم.
رئيس جمهوري تاكيد كرد: از امروز تجار و كار آفرينان مي توانند از مسير قانوني و معمول نقل و انتقالات بانكي، فعاليتهاي تجاري و صادرات خود را با تسهيلات بيشتر آغاز كنند و از سوي ديگر بانكهاي كشور نيز با بانكهاي جهان براي مسائل مالي و پولي خدمات لازم را دريافت خواهند كرد و خدمات لازم را به مردم ارائه مي كنند.
روحاني گفت: از امروز خريد هواپيماهاي مدرن در دسترس شركتهاي است كه مي خواهند خدمات لازم را به مردم ارائه دهند يعني از امروز ايمني هوايي ما براي مسافران بيشتر خواهد شد.
وي تاكيد كرد: پولهاي ملت ايران كه در بانكهاي خارجي بود و به نام تحريم قفل نابجايي بر آنها زده شده بود براي فعاليتهاي اقتصادي در اختيار ملت ايران خواهد بود.
رئيس جمهوري با بيان اين كه امروز روز پيروزي ملت ايران در زمينه سياسي است، گفت: ملت ايران ثابت كرد كه تعامل سازنده راست و درست است.
روحاني تاكيد كرد: ما مي توانيم به نفع ملتمان و البته نه به ضرر ديگران با دنيا تعامل كنيم و روشن شد كه كشور ما داراي يك قدرت بزرگ به نام قدرت ديپلماسي است.
وي ادامه داد: امروز روشن شد كه سياست برد- برد درست و صحيح است و سياست مداران و ديپلماتهاي ما قادرند با قوي ترين ديپلماتهاي كشورهاي قدرتمند جهان پاي ميز مذاكره نشسته و از حقوق كشور و ملت خود به خوبي دفاع كنند.
رئيس جمهوري اظهار كرد: اين موفقيتهاي ملت ما در سايه ايستادگي، مقاومت، اتحاد، وحدت، پيوند قوا و حمايت همه اركان كشور حاصل شد.
روحاني ادامه داد: اگر وحدت ملي و انسجام ملي نبود و اگر مردم در برابر فشارهاي ظالمانه عقب نشيني كرده بودند امروز شيريني پيروزي بزرگ را در ذائقه خود حس نمي كردند.
به گفته وي، اگر هدايتها و حمايتهاي مقام معظم رهبري نبود و اگر چتر ولايت فقيه بر سر اين ملت نبود و اگر چارچوبهايي كه ايشان براي اين مذاكرات تعيين فرموند و تذكرات به موقعي كه هر موقع لازم بود مي دادند و اگر حمايت كامل ايشان از مذاكره و مذاكره كنندگان نبود، امروز در اين نقطه موفقيت نبوديم.
رئيس جمهوري تاكيد كرد: ما اين موفقيت را در سايه افراد با تجربه و ديپلماتهاي توانمند و ماهر به دست آورديم و اگر علم و فناوري و هنر ديپلماسي نبود ما امروز در اين نقطه نبوديم.
وي تصريح كرد: ما بهترين افراد سرآمد ديپلمات خودمان رو به اين عرصه فرستاديم و ديديم كه موفقيت را براي مردم ما به ارمغان آورده اند.
روحاني ادامه داد: در اين تجربه چند ساعته يكهزار ال سي در بانكهاي مختلف باز شد و اين نشان داد كه آنهايي كه مي گفتند باور نكنيد اشتباه مي كردند.
به گفته وي، ما به قدرت ملي و به موفقيت ملت خود باور داريم.
رئيس جمهوري گفت: از امروز نه تنها تحريم بانكهايي كه در سايه مسائل هسته اي بسته شده بود، گشوده شد بلكه بانك سپه نيز از تحريم خارج شد.
روحاني افزود: امروز روزي است كه ملت ما در سايه ايستادگي و مجاهدت خود دستاوردهاي اين مجاهدت را مي بيند و لمس مي كند.
رئيس جمهوري يادآور شد: امروز در جمع نمايندگان عزيز كشورمان گفتم كه در شرائطي هستيم كه به خاطر ركود سالهاي گذشته و مشكلات اقتصادي نيازمند سرمايه اي هستيم كه بتوانيم چرخ اقتصاد كشور را در سرعت مطلوب كه هشت درصد تعيين شده است با ورود سرمايه به حركت در بياوريم.
وي اظهار كرد: ما نيازمند استفاده از فناوريهاي پيشرفته و توسعه صادرات غير نفتي هستيم و بايد فضاهاي جديد را به عنوان كشورها و جمعيتهاي هدف براي صادرات توليداتمان به دست آوريم.
به گفته روحاني، برجام موانع را از پيش پاي ما برداشته است اما آنچه مي تواند ما را به هدف برساند تلاش، كوشش و فعاليت در زمينه توليد و حركت براي رشد، رونق اقتصادي و فراهم آوردن شرائط براي اشتغال جوانان است.
رئيس جمهوري ادامه داد: در زمينه توليد و حركت براي رشد و رونق اقتصادي و در زمينه فراهم آوردن شرائط براي اشتغال جوانان خوشحالم كه در همين روز بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم را دولت تقديم مجلس شوراي اسلامي كرديم و ان شاا… قدم به قدم در مسير پيشرفت حركت خواهيم كرد و آثار اين تلاش و كوشش را روز به روز بهتر در زندگي سياسي و اقتصادي خود لمس خواهيم كرد.
در ادامه، رئيس جمهوري در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد: شما پيشتر از اين گفته بوديد ايران براي بازسازي زيرساختهاي سالانه بين ۳۰ تا ۵۰ ميليارد دلار به سرمايه گذاري خارجي نياز دارد، چگونه اين سرمايه گذاري هاي خارجي را تضمين خواهيد كرد؟ گفت: ما نيازمند به سرمايه و تكنولوژي هستيم و در اين راه شرائط كشور براي استقبال از كارآفرينان آماده است.
وي ادامه داد: ما براي رشد اقتصادي نياز داريم بخش خصوصي فعال شود و هم سرمايه خودش را در داخل بياورد و اين دولت نيست كه فقط سرمايه خارجي را جذب مي كند، بخش خصوصي هم به خوبي مي تواند سرمايه خارجي را جذب كند.
رئيس جمهوري يادآور شد: اين دولت از ابتدا، پاي بخش خصوصي رقابتي غيررانتي، فرش قرمز پهن كرده است و امروز هم اين فرش قرمز را پهن مي كند. بخش خصوصي بايد فعال شود.
روحاني با بيان اين كه كشور ما جاذبه هاي لازم براي سرمايه هاي خارجي را دارد، گفت: نخست اين كه اقتصاد ما داراي آرامش و ثبات است. در اين دو سال و نيم كه از عمر اين دولت گذشته اين ثبات و آرامش را ديديد. دولت با وعده هاي اقتصادي كه داد، توانست خودش را ثابت كرده كه به اين وعده ها عمل خواهد كرد.

رشد اقتصادي ۵ درصدي در سال ۹۵

وي ادامه داد: ما كاهش تورم مستمر را به مردم قول داديم و شاه بوديد حتي در سالي كه از لحاظ اقتصادي سال سختي براي ما بود و هست؛ رشد اقتصادي را نه آن مقدار كه مورد انتظار بود اما شاهد آن خواهيم بود.
رئيس جمهوري تصريح كرد: سال گذشته سه درصد رشد اقتصادي مثبت داشتيم. امسال نيز رشد اقتصادي خواهيم داشت و سال آينده حداقل پنج درصد رشد اقتصادي خواهيم داشت. بنابراين مسير اقتصاد يك مسير توام با حركت منظم و حساب شده و آرامش است .
روحاني گفت: نيروي انساني لايق و سرمايه كافي انساني در اين كشور داريم. اين همه تحصيلكرده، اين همه مهندس كه آماده فعاليت هستند. كشور ما داراي انرژي، ثبات و امنيت است و در بسياري از زمينه ها بكر و آماده سرمايه گذاري است.
وي ادامه داد: اين كه ۱۵۰ شركت خارجي در طول ماه هاي گذشته از ۵۰ كشور به ايران سفر كردند و مذاكرات متعددي را انجام دادند، نشانه آن است كه سرمايه خارجي قابل جذب است اما اينكه چه مقدار سرمايه جذب مي كنيم وابسته به امور مختلف است.
رئيس دولت يازدهم افزود: دولت، بخش خصوصي و بخش سياسي همه بايد دست به دست هم دهيم تا اين جاذبه ها را براي جذب سرمايه بيشتر كنيم كه به نفع كشور، جوانها و اشتغال و رشد و توسعه كشور خواهد بود.

هر دولتي در آمريكا بيايد متعهد به اجراي برجام است

خبرنگاري پرسيد: با توجه به مواضع تندي كه تندروها در ايالات متحده در كنار رژيم صهيونيست و برخي از دولتهاي منطقه عليه جمهوري اسلامي ايران اتخاذ كردند، از اين پس رويكرد شما چگونه خواهد بود بخصوص اگر بعد از دولت كنوني آمريكا تندروها قدرت را بدست بگيرند؟
رئيس جمهوري گفت: اما اين كه در اجراي برجام احتمالا با مشكلاتي مواجه هستيم و بايد به فكر آن باشيم و حل و فصل كنيم، مراقبت و رصد كنيم همه اينها وجود دارد.
روحاني ادامه داد: در آمريكا هر گروهي پس از اين، دولت را در اختيار داشته باشند؛ تعهدي كه امروز دولت در برجام به ما داده است، تعهد دولت آمريكا است نه اين دولت و نه آن دولت. اين تعهدات استمرار پيدا مي كند و فرقي نمي كند هر دولتي بيايد به اين چارچوب متعهد است و قعطنامه ۲۲۳۱ براي همين است.

اعتماد دنيا به ملت ايران به مراتب از گذشته بيشتر شده است

وي اضافه كرد: در عين حال درست است صهيونيستها و تندروهاي داخل آمريكا عليه اين حركت تلاش مي كنند اما همه ما بدانيم كه دنيا به اين نتيجه رسيده است كه راه تحريم راه صحيحي نيست و راه باخت – باخت است؛ به ضرر همه است و همه آنها فهميدند ايران و ملت ايران قابل اعتماد است.
روحاني يادآور شد: در اين برنامه هاي گذشته به نام پي ام دي ثابت شده ايران يك دولت اخلاقي است و راست گفته است و مسير فعاليتهاي هسته آن منحرف نشده است. بنابراين اعتمادي كه امروز دنيا به ما و اين ملت دارد به مراتب از اعتماد در سالهاي گذشته بيشتر است، به دليل اين كه چهره واقعي ملت ما در اين سالها روز به روز براي جهانيان آشكارتر شده است.
رئيس جمهوري در پاسخ به سئوال خبرنگار تلويزيون الميادين لبنان درباره اين كه چگونه مي توان با استفاده از فضاي جديد برجام براي حل بحران منطقه اي و بخصوص كشورهاي منطقه از جمله تنش ميان ايران و عربستان استفاده كرد، گفت: برجام به اين معناست كه دوطرفي كه اختلافي باهم دارند از طريق منطق و مذاكره مي توانند موضوعات خود را حل وفصل كنند و به مرحله اعتماد سازي برسانند.
روحاني افزود: منطقه با مشكلات فراواني مواجه است. همانطور كه مي دانيد برخي كشورهاي منطقه با معضل تروريسم مواجه هستند و اختلافاتي بين كشورها وجود دارد كه در منطقه بايد برداشته شود .
وي اضافه كرد: به اعتقاد ما از امروز با اجراي برجام شرائط براي روابط سياسي و اقتصادي كشورهاي منطقه بهتر از گذشته خواهد بود و در سايه اين روابط ما مي توانيم مسائلي را كه در منطقه داريم حل و فصل كنيم.
رئيس دولت تدبير و اميد اظهار كرد: البته ما با همه كشورهاي همسايه مي خواهيم روابط صميمانه داشته باشيم و مشكل عربستان از خود آنها نشات گرفته است و رفتار عربستان در مسئله منا و عكس العملش در چارچوبهاي مسايل اخلاقي و حتي عرف ديپلماسي نمي گنجيد.
روحاني گفت: عربستان از ملتهايي كه مردمانشان در منا كشته شدند عذرخواهي نكرد و رفتاري كه با مردم منطقه دارد رفتار خوبي نيست. مردم يمن را ماهها است تحت بمباران شديد قرار داده و اين عمل از ديدگاه هر منصفي محكوم است.
وي افزود: كشتار مردم مسلمان در يك كشور همسايه و فقير معنا ومفهومش چيست؟ جز ويراني و بي خانماني و نابود كردن يك كشور اين اقدامات براي چه هدف و به چه دليل دنبال مي شود.
رئيس جمهوري افزود: اگر كسي در داخل عربستان بر مبناي خود براي عدالت اجتماعي سخني گفته و نقدي را از دولت عربستان كرده است در برابر اين اتفاق حتي نقد تند و حتي برفرض اتهام داشته است، پاسخ آن اعدام نيست.
روحاني تصريح كرد:كشتن يك عالم مبلغ ديني و مورد احترام بخش قال توجهي از جامعه عربستان چيزي نيست كه قابل قبول باشد، بنابراين عربستان خود مسير اشتباهي را آغاز كرده است و اميدواريم اين مسير اشتباه را به مسير درستي بازگرداند كه اين اقدام به نفع جامعه باشد.
وي افزود: امروز كه روز اجراي برجام بود يكي از مقامات سعودي اظهار تاسف كرد از اينكه مشكلات اقتصادي ايران حل و فصل شده است؛ يك همسايه هيچ وقت اين كار را نمي كند. يك مسلمان از راحتي مسلمان ديگر ناراحت نمي شود. مسلمانان با هم برادر هستند؛ آن هم كشوري اسلامي كه خود را حرم دار حريم امن الهي مي داند.
روحاني افزود: ما آنچه مي خواهيم، حل و فصل مسايل منطقه از طريق منطق است اما در عين حال، رفتار غيرديپلماتيك و ناصحيح را مردم و دولت ما نخواهند پذيرفت و اگر لازم باشد جواب قاطعي به برخي برخوردها خواهد داد ولي اميدواريم تاكنون درس لازم را حكام جديد عربستان گرفته باشند و مسير و راه را در مسير قراردهند كه به نفع مردم منطقه وخودشان خواهد بود .
خبرنگاري از رئيس جمهوري پرسيد با توجه به اين كه در ابتداي دوره رياست جمهوري يك اقدام شايسته براي ترتيب داشتن گزارش صد روزه داشتيد، آيا در دوره پسابرجام اين اقدام را دوباره دنبال مي كنيد و گزارش ارائه مي دهيد؟
رئيس جمهوري تاكيد كرد: گزارشي كه به عنوان گزارش صد روزه داده شد، در ايام انتخابات به مردم قول دادم بعد از صد روز از كارهاي صد روزه به مردم گزارشي خواهم داد، همان جا هم گفته بودم كه سالانه هم از فعاليت دولت به مردم گزارش خواهم داد.
وي افزود: اصل اين كه گزارش دهي به مردم سريع تر و در زمان كوتاه تري باشد، كاملا درست است و اين موضوع هم به نفع مردم و هم به نفع دولت است، دولت هم بايد موفقيتها و مشكلاتش را با مردم در ميان بگذارد.
رئيس جمهوري اظهار اميدواري كرد كه با فاصله كوتاه تر بتوانيم نشست خبري و گفت وگو با مردم داشته باشيم.

هيئت نظارت بر اجراي برجام مشكلات در راه اجراي برجام را رصد مي كند

در ادامه خبرنگاري از رئيس جمهوري پرسيد: دولت در قبال عهد شكني ايالات متحده در ادامه راه برجام چه واكنشي نشان مي دهد و اگر قرار باشد تحريمها در قبال نقض حقوق بشر و تروريسم براي كشورمان دوباره اعمال شود، دولت چه واكنشي نشان مي دهد؟
رئيس جمهوري با اشاره به اين كه اين احتمالات وجود دارد، گفت: به هر حال مردم ما در طول زمان از دولت ايالات متحده آمريكا، بد عهديها و ظلمهاي فراواني را از آنها ديده اند، بنا نيست ما به خاطر برجام به يك كشوري مثل آمريكا اعتماد كنيم.
وي ادامه داد: اما در عين حال در برابر هر كنشي واكنش خواهد بود، اگر آنها در اجراي برجام نقضي را انجام دهند، ساز و كاري در خود برجام پيش بيني شده است، ما طبق آن ساز و كار مساله را دنبال مي كنيم و اگر در زمينه هاي ديگر آمريكاييها بخواهند اقدامي انجام دهند باز هم پاسخ متقابل را دريافت خواهند كرد.
رئيس جمهوري اعلام كرد: شرائط آينده شرائطي نيست كه آمريكاييها بخواهند تحريمهاي گذشته را برگردانند، آن تحريمها يعني تحريمي مثل نفت و بانك بر مبناي قطعنامه هاي شوراي امنيت بود، آن قطعنامه ها زمينه را براي اين تركتازيها براي افراطيون آمريكا آماده كرده بود. امروز اين زمينه وجود ندارد و افكار عمومي هم خريدار آنها نيست.
روحاني ادامه داد: در زمينه تحريم آنچه كه راجع به آمريكا مهم بود، راجع به تحريمهاي ثانويه آنها بود، و الا ما روابط اقتصادي آنچناني با آمريكاييها نداشتيم، الان هم به آن صورت نخواهيم داشت؛ گرچه در برخي از زمينه ها مثلا در مساله هواپيما، صادرات برخي كالاهاي ايراني همچون فرش، پسته و غيره شرائط جديدي را امروز بعد از برجام به وجود خواهد آمد و ما هم البته آماده ايم.
وي ادامه داد: اگر از آمريكا سرمايه به كشور ما بياييد، اگر تكنولوژي به كشور ما بيايد، آمادگي داريم، آنها ممكن است موانعي داشته باشند. البته يك مقدار تسهيلات براي شركتهايي كه در خارج از آمريكا وجود دارد و برخي از سهامش براي آمريكايي هاست پسابرجام براي آنها به وجود آورده است، البته ممكن است ما با مشكلاتي هم مواجه شويم.
وي تاكيد كرد: هيئت نظارت بر اجراي برجام كه مقام معظم رهبري بر آن تاكيد كرده اند و شوراي عالي امنيت ملي افراد آن را تعيين كرده يكي از مسئوليت هايش رصد دائمي بر اين مساله است و اگر مشكلي پيش آيد ما هم پاسخ لازم را در برابر آن خواهيم داشت.
در ادامه اين نشست، خبرنگاري درباره محقق شدن وعده هاي انتخاباتي و اين كه در يك سال و اندي از فرصت باقيمانده چه ميزان از اين وعده ها محقق مي شود، پرسيد.
رئيس جمهوري پاسخ داد: من وعده هايي كه در انتخابات دادم درست است، يكي از آن وعده ها تعامل سازنده با دنيا بود، يكي از آن وعده ها حل و فصل مسائل هسته اي بود. همان جمله معروف سانتريفي‍وژ بچرخد، البته آقاي صالحي مي خواهد سانتريفيوژهاي مدرنتري بچرخد، همين طور چرخ زندگي مردم و اقتصاد هم در حركت باشد.
روحاني گفت: امروز در واقع به يكي از وعده هاي مهمي كه اين دولت داده بود البته در سايه تلاش همه محقق شد. تنها دولت نبود ديگران هم تلاش كردند، رهنمودهاي رهبري بود، تلاش همه مردم بود، وزارت خارجه و شخص آقاي ظريف و همكارانشان كار بسيار بزرگ و پرزحمتي برعهده داشتند و در فرصتهاي ديگر براي مردم توضيح مي دهم كه اين كار با چه سختيهايي مواجه بود.
وي افزود: شما اگر با دوستتان هم بخواهيد در مساله اختلافي توافق كنيد كار سختي است، تا چه رسد با يك كشور خارجي و يا ۶ كشوري كه خودشان هيچ وقت باهم موافق نبود، همان مسئله كه ديروز ديديد كه ساعتها به تاخير افتاد به خاطر ناهماهنگي بين خودشان بود.
روحاني اضافه كرد: يكي از كارهايي كه ما بايد انجام دهيم، علاوه بر مسئوليتهاي ديگري كه داريم هماهنگي بين ۱+۵ است. بنابراين كار بسيار سخت و پيچيده هاي بود هم در مذاكرات سياسي و هم در مذاكرات فني زحماتي كه آقاي دكتر صالحي و همكارانشان كشيدند.
وي ادامه داد: اگر دوستان اقتصادي آرامش اقتصادي را نگه نمي داشتند، ما در مذاكرات موفق نبوديم، آنها ديدند در حين تحريم هم تورم را پايين آورديم، هم رشد اقتصادي داشتيم، هم در بازار آرامش وجود دارد. اگر كاري كه نيروهاي مسلح و نيروهاي امنيتي انجام دادند، نبودند اگر وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، بسيج، ارتش جمهوري اسلامي ايران و نيروي انتظامي اين كشور را امن و با ثبات نگه نمي داشتند مگر مي شد در مذاكرات موفق شويم.
رئيس دولت يازدهم اعلام كرد: همه دست به دست هم دادند، مجلس و مراجع، بزرگان كشور، فرهيختگان دانشگاهها همه دست به دست دادند. بنابراين اين كار بزرگ به عنوان بزرگ ترين قولي كه داده بودم، خدا را شكرگزارم كه تحقق پيدا كرد .
روحاني با بيان اين كه برخي وعده هاي ديگر در زمينه هاي اقتصادي سياسي و فرهنگي فناوري تحقق پيدا كرده است، گفت: در برخي زمينه ها هنوز راه در پيش داريم بايد به سرعت كارمان اضافه كنيم. اميدواريم بعد از مسئله هسته اي پسا تحريم و پسابرجام، فرصت بيشتري براي ساير وعده ها بگذاريم.
وي افزود: شما خبرنگاران بايد دنبال كنيد و اگر من وعده اي دادم يا دولت داده بايد بپرسيد، دنبال كنيد. كار رسانه ها اين است دولتها را وادار كنند در مسير وعده هايي كه به مردم دادند از همه توان با همه قدرت استفاده كنند.

مانعي براي سرمايه گذاري آمريكاييها وجود ندارد

روحاني همچنين در پاسخ ديگري مبني بر اين كه آيا ايران و آمريكا مي توانند روابط تجاري مستقيم داشته باشند، گفت: اگر آمريكاييها مي خواهند در ايران سرمايه گذاري كنند، همين حالا مانعي وجود ندارد، اگر قوانين و مقررات داخلي خودشان موانعي است بايد اين موانع را بردارند.
وي افزود: در زمينه تجاري هم در بخش فروش هواپيماهاي مسافربري آنها تسهيلات را فراهم كرده اند و در زمينه صادرات برخي كالاهاي ايراني به آمريكا موانع را برداشته اند.
رئيس جمهوري تاكيد كرد: اين به نفع مردم آمريكا و ايران خواهد بود كه در بخش اقتصادي مشكلات و موانع قانوني كه در طرف آمريكايي وجود دارد آنها را حل و فصل كنند؛ از طرف ما براي سرمايه گذاري از طرف آمريكا و يا ورود فناوري مانعي وجود ندارد.

به نقل از خبرگذاری شانا