رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: تنها راهکار مقابله با تحریم‌های خارجی، شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های درونی کشور و تبدیل تهدیدهای تحریمی به فرصتی سازنده برای کشور است.

به گزارش خبرنگار، علی مبینی‌دهکردی روز شنبه (۱۲ آبان‌ماه) در نشستی خبری با عنوان «تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها در صنعت نفت» گفت: امروزه تمرکز بسیاری از کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا روی بخش انرژی است تا از این طریق بتوانند مبادلات مالی، دانش و اطلاعات حوزه انرژی را به نوعی مختل کنند.

وی افزود: نگاه به تحریم‎ها باید به شیوه‌ای اصولی انجام شود، به این معنا که در وهله نخست ظرفیت‌های درونی کشور شناسایی و سازماندهی و در مرحله بعد تهدیدها به فرصتی سازنده تبدیل شود.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان این‌که حوزه انرژی در دنیا سیر دگرگون و پیچیده‌ای دارد، گفت: همه عناصر اقتصادی، فنی و فناوری و به‌ویژه حوزه‌های امنیت انرژی در دنیا شرایط ویژه‌ای دارند که باید به صورت یکپارچه به آنها توجه کرد، حتی کشورها و شرکت‌های بزرگ چندملیتی که منابع نفت و گاز جهان را در اختیار دارند به دنبال تصاحب بازار انرژی در جهان هستند. رویکرد همه این کشورها به بازار نفت یکپارچه و هدفمند است.

مبینی‌دهکردی ادامه داد: در شرایط نوین نمی‌توان تنها از یک زاویه به پدیده انرژی نگاه کرد، زیرا بروز آلایندگی در جهان، پیمان‌های جهانی، مسائل اقتصاد و رشد اقتصادی کشورهای مختلف و سطح کاربرد دانش در بخش انرژی همه دست به دست هم داده است تا پیچیدگی‌های خاصی را در حوزه انرژی رقم بزند.

کارآیی انرژی، نخستین عنصر قابل توجه برنامه‌ریزان حوزه انرژی

وی در ادامه از کارایی انرژی، متنوع‌سازی و مدیریت کربن در حوزه صنعت نفت و گاز کشور به عنوان مسائل قابل توجه اتاق فکر کارشناسان یاد کرد و افزود: نخستین عنصر قابل توجه تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان حوزه انرژی در دنیا مربوط به بحث کارایی انرژی است، به این معنا که چگونه می‌توان از منابع در اختیار بیشترین اثربخشی را داشت.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی  ادامه داد: تنوع در منابع انرژی، فرآیندهای تولید و مصرف، تنوع در چگونگی انتقال و تنوع در تمرکز و نبود تمرکز در ترکیبات توزیعی از جمله مواردی است که در مبحث متنوع‌کردن به آن توجه ویژه شده است.

مبینی‌دهکردی درباره بحث مدیریت کربن در حوزه صنعت نفت و گاز کشور گفت: معادل کربنی که در صنعت نفت کشور به هدر می‌رود از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخت و سرانجام باید دید که چه برنامه‎ها و راهکارهایی به‎منظور جلوگیری از مقدار تلف شدن کربن موجود در صنعت نفت کشور باید ارائه کرد.

داده‌کاوی از میدان‌های نفت و گاز

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در ادامه به مقوله داده‌کاوی از میدان‌های نفت و گاز کشور اشاره کرد و افزود: موضوعی که به‌تازگی در دنیا مطرح است بحث داده‌کاوی از میدان‌های نفت و گاز کشور است؛ این‌که مدیریت مخازن کشور بر اساس داده‌های روز مدیریت می‌شود. اگرچه مدیریت مخازن در گذشته به روش‌های سنتی انجام می‌شده، اما امروز با وجود فناوری‌های پیشرفته، مخازن ارزیابی و مدیریت می‌شود.

وی با بیان این‌که پدیده‌های جدید در بخش انرژی را نمی‌توان بر اساس یک قدرت متمرکز مهار کرد، گفت: در عصر جدید که عصر شبکه‌ها، پیوندها و عصر روابط است دیگر نمی‌توان همه فعالیت‌ها در حوزه انرژی را متمرکز پیگیری کرد.

مبینی درباره چالش‌های موجود در بخش بالادست حوزه نفت و گاز کشور و چگونگی تبدیل آن به فرصت گفت: تنها مشکل در بخش بالادست، منابع سرمایه‌گذاری خارجی است که محدود شده و این مسئله با تدابیری که دولت در رابطه با کشورهای اروپایی انجام می‌دهد تا حدودی برطرف خواهد شد.

وی در ادامه به مقایسه تراز هیدروکربوری کشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ پرداخت و افزود: صادرات نفت خام از میانگین یک میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه به سه میلیون و ۲۱۰ هزار بشکه در روز رسید که نشان دهنده افزایش سریع تولید نفت در کشور است.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی اظهار کرد: مصرف انرژی در بخش حمل و نقل ۴,۸ درصد افزایش را نسبت به سال ۹۴ نشان می‌دهد. همچنین خوراک واحدهای پتروشیمی ۱۴.۲۶ درصد رشد را در سال ۹۵ نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد که این مقدار نشان‌دهنده رونق اقتصاد در واحدهایی است که ارزش افزوده نفت و گاز را بالا می‌برد.

اتلاف روزانه ۸۰۵ هزار بشکه معادل بشکه نفت در نیروگاه‌ها

در ادامه حامد حوری‌جعفری، رئیس پژوهشکده فناوری موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ضمن برشمردن شاخص‌های ترکیبی جدید در حوزه انرژی به تولید کل انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: انرژی و بهره وری، پایداری و مسائل محیط زیستی، امنیت انرژی و برابری و عدالت اجتماعی از جمله شاخص‌های ترکیبی است که مورد توجه بسیاری از کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است.

وی افزود اظهار کرد: مقدار کل تولید انرژی در کشور روزانه ۹ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه معادل نفت خام است، که از این رقم ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه بشکه وارد سیستم انرژی کشور می‌شود و سرانجام پس از تلفاتی که به‌واسطه فرآورش در نیروگاه‌ها اتفاق می‌افتد، سه میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.

رئیس پژوهشکده فناوری موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: به‌طور کلی روزانه دو میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه معادل نفت خام تلفات در سیستم انرژی پیش از این‌که به دست مصرف کننده برسد رخ می‌دهد، مقدار اتلاف انرژی در نیروگاه‌ها روزانه ۸۰۵ هزار بشکه معادل بشکه نفت خام است.