رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منشا گرد و غبار چند روز اخیر در ایران، خارجی و از کشورهای عراق و سوریه است.

 

به گزارش خبرنگار شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، شب گذشته (یکشنبه، ٣٠ خردادماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به موضوع آلودگی هوا و گرد و غبار اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر مشغول مستندسازی کامل وقایع برون مرزی برای اعلام اعتراض رسمی به دولت عراق و عربستان برای موضوع گرد و غبار و ارائه مدارک آن به سازمانهای بین‌المللی از طریق وزارت امورخارجه بودیم.

وی با بیان این که رایزنیهای بسیاری با عراق برای اجرایی کردن توافقنامه های امضا شده از سال ٩٢ صورت گرفته است، افزود: متاسفانه شرائط ناپایدار دولت عراق، حمله تکفیریها و داعش فرصت اجرایی شدن این توافقنامه ها را گرفت.

ابتکار تصریح کرد: به پیشنهاد ایران پارسال قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب و براساس آن دبیرکل سازمان ملل مکلف شد در گزارشی کانونهای گرد و غبار را در دنیا مشخص و اعلام کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:‌ یک ماه پیش هم گزارش دبیرکل سازمان ملل ارائه شد و هم اکنون این گزارش در حال تدوین نهایی است و به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده منتشر شود. با انتشار این گزارش، برنامه اقدام بین‌المللی با ساز و کار فنی مناسب و مشخص شدن پشتیبانها براساس مدیریت سرزمین تدوین خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ جنگ و ناامنی و خشکسالی ناشی از اقدامهای ترکیه در عراق در کنار گرم شدن زمین در منطقه غرب آسیا از جمله علتهای ایجاد کانونهای گرد و غباری است.

ابتکار گفت: دولت قبل پیشنهاد کرده بود برای حل این مسئله صندوقی منطقه‌ای تشکیل شود که برخی کشورها از جمله عربستان با آن مخالفت کردند، البته ما در کشور با پدیده ریزگردها همچون بحران برخورد می‌کنیم و به همین خاطر است که با مصوبه دولت کارگروهی در وزارت کشور به این مسئله می‌پردازد.

کانونهای داخلی ایجاد ریزگردها در ١٥ استان کشور شناسایی شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که کانونهای داخلی ایجاد ریزگردها در سه سال گذشته در ١٥ استان کشور شناسایی شده اند، افزود: کار شناسایی دیگر کانونها در استانهای باقیمانده در حال انجام است.

وی با بیان این که کانونهای بسیار بحرانی کشور در وسعتی بالغ بر ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار هکتار وجود دارد، تصریح کرد: وسعت این کانونها نشان می‌دهد که مقابله با آنها نیازمند مدیریت ملی برای احیای تالابها، حفظ مراتع کنونی و مقابله با بیابان زایی است.

احیای تالاب هورالعظیم از اقدمهای مهم دولت بود

ابتکار با اشاره به این که براساس اعتبارات و امکانات موجود اقدامهای خوبی در زمینه مقابله با ریزگردها و کانونهای آن صورت گرفته است، عنوان کرد: احیای تالاب هورالعظیم از اقدامهای مهم دولت بود، پنجمین دریاچه این تالاب احیا شده و هورالعظیم دیگر کانون بحران برای خوزستان نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئول اصلی مقابله با ریزگردها کارگروه مدیریت بحران مستقر در وزارت کشور است که چندین دستگاه در آن دخیل هستند، یکی از این دستگاهها هواشناسی است که باید تا ٤٨ ساعت قبل، پیش بینی وقوع غبار و گرد را اعلام کند که برای این کار نیازمند تجهیزات جدید و پیشرفته‌تر است.

وی افزود: این سازمان، مسئولیت سنجش وضع هوا را در مواقع بحرانی عهده دار است و هم اکنون در همه استانها دستگاه سنجش گرد و غبار به صورت برخط وجود دارد.

با توجه به امکانات و اعتبارات، در زمینه مقابله با ریزگردها اقدامهای خوبی انجام شده است

ابتکار تصریح کرد: با توجه به امکانات و اعتبارات موجود در زمینه مقابله با ریزگردها اقدامهای خوبی انجام شده است، اما در صورت بهبود شرائط عمومی و بودجه کشور امکان انجام کارهای بیشتر و بزرگتر وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: یکی از اقدامهای خوب دولت یازدهم در احیای تالابها احیای دریاچه ارومیه است که مساحت کنونی آن ٥ برابر مساحت پارسال این دریاچه در همین زمان است.

به نقل از خبرگذاری شانا