رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت یازدهم در شرائط تحریم توانست کمبود بنزین را با وارد کردن بنزین یورو٤ جبران کند، ما انتظار تشکر نداشتیم، اما عده‌ای در مجلس نهم موضوع بنزین پتروشیمی را به گونه‌ای دیگر مطرح کردند.

به گزارش شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در مورد عملکرد زیست محیطی مجلس نهم گفت: در این زمینه باید منصف باشیم، زیرا در برخی موارد خوب عمل شد و البته در برخی موارد نیز به خوبی عمل نشد.

وی با بیان این که مجلس نهم در بسیاری از موارد حوزه محیط زیست، با سازمان همکاری کرد، افزود: اما گاهی با موضوعهای زیست محیطی، سیاسی برخورد شد، به عنوان مثال از یک طرف به موضوع گرد و غبار در خوزستان اعتراض داشتند، اما از سوی دیگر بودجه سازمان را در ارتباط با این پدیده حذف کردند، یا زمانی که به آلودگی هوا اعتراض داشتند با ماسک وارد صحن علنی مجلس شدند، اما در مقابل، لایحه هوای پاک را که بیش از یک سال بود به مجلس تقدیم کرده بودیم، تصویب نکردند.

ابتکار تصریح کرد: زمانی که مجلس، لایحه ارزیابی زیست محیطی را رد کرد، بسیاری دچار شوک شدند، برخی فکر نمی‌کردند که مجلس یک کشور در دورانی که تمام دنیا فریاد محیط زیست برداشته و در شرائطی که رهبر معظم انقلاب نیز سیاستهای کلی نظام را ابلاغ کردند، یک لایحه مترقی و روزآمد را که مورد تایید دولت نیز بود، رد کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این لایحه در حالی رد شد که مقام معظم رهبری در بیانات خود در ١٧ اسفندماه ٩٣ بر پیوست محیط زیستی پروژه ها تاکید داشتند، از این رو جای تعجب داشت که چرا باید چنین اتفاقی بیفتد و این لایحه‌ رد شود.

وی افزود: باید بگویم روند مجلس نهم در زمینه محیط زیست تلخی و شیرینی های زیادی داشت، به عنوان مثال، در مورد بنزین پتروشیمی ما وظیفه خود را انجام دادیم، این بنزین برای سلامتی مردم بسیار خطرناک بود، از این رو، تولید و توزیع آن متوقف شد و دولت یازدهم در شرائط تحریم توانست کمبود بنزین را با وارد کردن بنزین یورو٤ جبران کند، ما انتظار تشکر نداریم، اما عده‌ای موضوع بنزین پتروشیمی را به گونه‌ای دیگر مطرح کردند.

ابتکار تصریح کرد: در پالایشگاه اصفهان مشاهده کردم که مهندسان ایرانی با تلاش و سختی فراوان کاتالیست بنزین یورو٤ را در شرائط تحریم و با توانمندی داخلی تولید می‌کنند، این چیزی است که باید به آن افتخار کنیم نه این که پافشاری کرده و عنوان کنیم که بنزین پتروشیمی مشکلی نداشته و تهمت بزنیم، این موضوع انرژی بسیار زیادی را از ما تلف کرد و وقت کشور را گرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: ما با وجود دشواریهای فراوان، کار خود را انجام دادیم و امروز بنزین ریفورمیتی در کشور وجود ندارد و سوخت یورو٤ در همه کلانشهرها توزیع می‌شود.

وی گفت: امیدواریم مجلس دهم نگاه ویژه و مثبتی نسبت به محیط زیست کشور داشته باشد تا در چند سال آینده محیط زیستی سالم و مناسب داشته باشیم و فقط از آن در کتابها یاد نکنیم.

به نقل از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت