رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بدون تردید فرصت دوران پسابرجام در محیط زیست می‌تواند به توسعه فناوریهای سبز کمک کند.

به گزارش شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان این که پس از برجام، تفاهمنامه های بسیاری با کشورهای مختلف در حوزه محیط زیست امضا شده است گفت: پیش از برجام هم روابط ما با بسیاری از کشورها مناسب بود و توافقنامه های زیادی به امضا رسید، اما پس از برجام قوت بیشتری یافت و بسیاری از تفاهمنامه ها در یکسال اخیر اجرایی شد و در بسیاری از موارد، موفق شدیم برخی از حمایتها را در این بخش دریافت کنیم.

وی افزود: در نشست پاریس که سال گذشته با حضور بیش از ١٩٠ کشور برگزار شد، کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد شدند که براساس آن، ایران نیز متعهد شد ٤ درصد بدون شرط و ٨ درصد به شرط برداشته شدن تحریمها تا سال ٢٠٣٠، انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد.

ابتکار تصریح کرد: ایران برنامه هایی را در این زمینه تعریف، مصوب و اقدامهایی را نیز آغاز کرده است، اما از آنجا که موضوع محیط زیست یک مسئله فرامرزی است، به نتیجه رسیدن آن مستلزم همکاری کشورهای دیگر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: در این زمینه، برخی امکانات و تجهیزات فنی کاهنده گازهای گلخانه‌ای نیاز است که هم اکنون با چین و ایتالیا در این مورد به توافقهایی رسیده‌ایم تا بتوانیم گامهای عملی در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برداریم.

وی ادامه داد: همچنین در دوران پسابرجام صندوق ملی محیط زیست بسیار فعال شده و در یکسال گذشته پیشنهادهای زیادی مبنی بر همکاریهای بین‌المللی دریافت کرده است.

ابتکار گفت: علاوه بر این، موفق به امضای تفاهمنامه با برخی بانکهای خارجی مانند بانک اتریشی RBI شده‌ایم که در آن بر حفظ و صیانت از محیط زیست تاکید شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بعد از برجام توانستیم صندوق ملی محیط زیست را به عنوان شتاب دهنده فناوریهای سبز فعال کنیم که در این جهت بسیاری از شرکتهای خارجی علاقمند به همکاری با این صندوق شدند و کشورهایی که در زمینه فناوریهای سبز پیشگام هستند و یا به سرمایه گذاری در ایران علاقه دارند، و یا می‌خواهند فناوری خود را از طریق همکاری با صندوق ملی محیط زیست معرفی کنند، اعلام همکاری کردند.

وی به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اشاره و تصریح کرد: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با شعار اقتصاد سبز دوران پساتحریم با حضور ٢٧١ شرکت داخلی و ٣٣ شرکت خارجی از ٢٠ کشور جهان شامل انگلیس، آلمان، سوئد، فرانسه، آمریکا، ایرلند، کانادا، تایوان، بلژیک، ایتالیا، فنلاند، اسپانیا، چک، هلند، اتریش، برزیل، نیوزیلند، دانمارک، ترکیه و سوییس برگزار و در آن، آخرین دستاوردها در عرصه حفاظت محیط زیست، تامین، تجهیز و نصب تجهیزات زیست محیطی، انرژیهای پاک، بازیافت، تصفیه و بهینه سازی مصرف انرژی، پایش آلودگی هوا، آب و پساب و تجهیزات آزمایشگاههای معتمد ارائه شد.

ابتکار با بیان این که بدون تردید فرصت دوران پسابرجام در محیط زیست می‌تواند به توسعه فناوریهای سبز کمک کند، عنوان کرد: البته در میان این موفقیتها، کمبودهایی نیز احساس می‌شود که یکی از آنها تداوم نادیده گرفتن حق محیط زیستی ایران در صندوق جهانی تسهیلات محیط زیستی است که همچنان برای پروژه های ایران محدودیت قائل هستند، هرچند سایر سازمانهای بین‌المللی در این زمینه همکاری خوبی با ایران دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درست است که گامهای عملی زیادی برداشته شده و برخی نیز اجرایی شده‌اند، اما بسیاری از این فعالیتها در سطوحی قرار دارند که باید هرچه سریعتر تکمیل شوند.

به نقل از خبرگذاری شانا