رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی به همایش ملی اقتصاد انرژی تاکید کرد: با برنامه‌ریزیهای انجام شده در دولت یازدهم حرکت نزولی استفاده از سوختهای فسیلی بویژه در نیروگاهها که عمده ترین منابع تولید کننده کربن هستند، آغاز شده است.
در بخشی از پیام معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همایش ملی اقتصاد انرژی که چهارشنبه ٢٥ آذرماه در نیشابور آغاز به کار کرد، آمده است: تداوم شرائط فعلی زندگی بشر بدون توجه و مدیریت نوین الگوی عرضه و مصرف انرژی امکان پذیر نبوده و رویکر بهره‌مندی از انرژیهای تجدیدپذیر برای جوامع انسانی ضروری و غیر قابل اجتناب است.
وی افزود: بحران انرژی در سالهای اخیر از سویی و انتشار گازهای گلخانه‌ای به واسطه استفاده از سوختهای فسیلی که جهان را در آستانه فاجعه عظیم قرار داده به توافق جهانی در پاریس برای کاهش انتشار و سازگاری منتهی شد و کشورهای مختلف با مسئله انرژی برخوردی متفاوت در پیش گرفته‌اند.
ابتکار تصریح کرد: ایران از لحاظ منابع مختلف انرژی غنی بوده و صرف نظر از منابع فسیلی دارای ظرفیت قابل توجهی در انرژیهای تجدیدپذیر از نوع خورشید و بادی است.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: انرژیهای تجدیدپذیر در کشور ما اینک می‌توانند در سیاست گذاری بخش انرژی نقش مهمی را ایفا کنند و مردم از مزایای مهم مانند کاهش آلودگیهای محیط زیستی، تنوع منابع مورد نیاز در تولید برق، قیمت پایدار و فرصتهای توسعه اقتصادی بویژه در مناطق توسعه نیافته و روستایی برخوردار شوند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: استفاده از انرژیهای نو همچنین می‌تواند درجهت تحقق اقتصاد مقاومتی، وابستگی به منابع فسیلی را کاهش دهد و منجر به کاهش انتشار گازهای آلاینده از بخش تولید، مصرف و تقلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای شود که تاثیر اساسی بر گرمایش جهانی دارد.
وی یادآور شد: سیاستهای کلی محیط زیست که در آبانماه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد بر لزوم گسترش اقتصاد سبز با هدف توسعه صنعت کم کربن و استفاده از انرژیهای پاک، همچنین بر اصلاح الگوی مصرف تاکید دارد.
ابتکار افزود: در دولت یازدهم با برنامه‌ریزی صورت گرفته حرکت نزولی استفاده از سوختهای فسیلی بویژه در نیروگاهها که از عمده ترین منابع تولید کربن هستند آغاز شده است و آمارها نشان می‌دهد که سهم سوخت مایع در نیروگاههای کشور از سال ٩٢ روند کاهشی داشته به طوری که در سال ٩٤ رشد میزان مصرف گاز در نیروگاهها نسبت به سال ٩٣ دارای ١٨ درصد افزایش بوده است با این حال مولدهای برق بادی می‌تواند جایگزین مناسبی برای نیروگاههای گازی و بخاری باشند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این پیام تصریح کرد: در زمینه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر با توجه به سیاستهای کلی محیط زیست و اهداف توسعه پایدار دولت برنامه های مناسبی برای استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و حرکت به سمت اقتصاد سبز یا کم کربن دارد.
درادامه این پیام تاکید شده است: همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت از نوآوری و اختراعها در این زمینه مورد توجه قرار داشته و در ارائه برنامه ششم توسعه با محوریت اقتصاد مقاومتی، جهتگیری کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای پیش بینی شده است.
شایان ذکر است که این پیام توسط پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرائت شد.
نخستین همایش ملی اقتصاد انرژی، امروز با حضور علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، فلاحتیان، معاون وزیر نیرو، محمدرضا مقدم، معاون پژوهش وزیر نفت و سعیدرضا احمدی زاده، نماینده ویژه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و با پیام علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نیشابور گشایش یافت.

به نقل از خبرگذاری شانا