دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدار با معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و شرکتهای وابسته در سال ۹۵ گفت :‌ راه اندازی دولت الکترونیک یکی از راههای مقابله با فساد است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدار با معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و شرکتهای وابسته در سال ۹۵ گفت: امسال را که سال تلاش، کوشش و مدیریت برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است به همه مردم ایران تبریک می گویم.

دکتر حسن روحانی اظهار داشت: خوشحالم اولین دیدارم از وزارتخانه ها در سال جدید از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شروع شده و این مهم به آن معنا است که ما برای توسعه حتماً به این فناوری ها نیاز داریم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه این فناوری یکی از پایه های توسعه کشور است، گفت: پس از صنعتی شدن جهان تحولات زیادی در جهان به وجود آمد و در هر مقطعی نامگذاری هایی بنا به نوع فناوری وجود داشت، اما هیچ تحولی همانند فناوری اطلاعات یعنی دوران انفجار اطلاعات و انتقال سریع دیتاها نبود.

وی با بیان اینکه امروز پایه اصلی توسعه کشور ICT است گفت: هدف اصلی علم، دانش و فناوری پیشرفت و توسعه ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم است.

رییس جمهور ایران با اشاره به اینکه پیامبر اسلام نیز برای فضایل و مکارم اخلاقی مبعوث شد، ادامه داد: همه این فعالیت ها برای آن است که خوب زندگی کنیم و ارتباط درستی با یکدیگر داشته باشیم.

رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه ارتباطات نقش فوق العاده ای در کیفی کردن زندگی مردم دارد گفت: در گذشته برخی ها فکر می کردند که تلفن و موبایل امری تجملی است اما امروز موبایل جزئی از زندگی و سبک زندگی شده است.

وی با اشاره به اینکه از هر ابزاری می توان درست استفاده و یا سوء استفاده کرد افزود: علم وقلم مقدس است اما بشر می تواند از علم و قلم نیز، سوء استفاده کند و این به آن معنا نیست که علم تعطیل و قلم شکسته شود.

روحانی با اشاره به اینکه با این تفکر که اگر چیزی کمی ضرر داشت کل آن را جمع کنیم زندگی بشر مختل می شود ادامه داد: تعلیم و تربیت برای آگاهی بخشی نسل جوان ضروری است و از سوء استفاده در برخورداری از فناوری های ارتباطی جلوگیری می کند .

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود برجام را یک فضای سالم دانست و گفت: برجام ایجاد تسهیلات لازم و برداشتن موانع است و فضایی است که موجب می شود از همه امکانات به نفع کشور و ملت استفاده و بهره برداری کنیم

وی به قدرت ایران در بازار انرژی اشاره کرد و گفت: قدم به قدم اتکاء به نفت را در بودجه جاری بر می داریم.

روحانی ادامه داد: اگر مردم در انتخابات ۷ اسفند در صفهای طولانی شرکت نمی کردند ما نمی توانستیم پیشرفت کنیم و این پیشرفت در سایه همبستگی مردم به دست می آید.

وی به جذب سرمایه گذاران داخلی اشاره کرد و گفت: لازم است از توان سرمایه داران داخلی، ایرانی های مقیم خارج از کشور و خارجی ها استفاده کنیم و از فناوری های دیگران نیز بهره برداری کنیم چرا که همه چیز را نمی توان ازصفر شروع کرد.

دکتر روحانی ادامه داد: هر موضوع و هر دانشی اگر انحصاری باشد خواه دولتی یا غیر دولتی، معضلاتی را به همراه خواهد داشت و پیشرفت در سایه رقابت سالم به وجود می آید.

وی بر واگذاری امور به مردم جز در موارد معدود حاکمیتی تاکید کرد و ادامه داد: در موضوع شبکه ملی اطلاعات قدم های خوبی برداشته شده و چارچوب آن نیز، در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است تا ارتباطات امنی را برای مردم ایجاد کند.

رئیس جمهور در ادامه بر اصل امنیت ارتباطات در اسلام و قانون اساسی تاکید کرد و ادامه داد: حق نداریم در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم و مردم باید به ما اعتماد کنند.

وی بر ضرورت ایجاد دولت الکترونیک تاکید کرد و ادامه داد: ایجاد دولت الکترونیک از راههای مبارزه با فساد است و باید فساد را از ریشه بخشکانیم

روحانی خاطر نشان کرد:‌ یکی از راههای مبارزه با فساد، شفاف شدن امور در فضای مجازی است و بدین ترتیب می توانیم همه امور وزارتخانه را در اختیار مردم قرار دهیم و این موضوع جلوی فساد را خواهد گرفت.

رییس جمهور ایران اظهارداشت:‌ سال گذشته صادرات غیرنفتی ایران ۴۲ میلیارد دلار و واردات غیرنفتی ۴۱ میلیارد دلار بود وتراز تجاری ایران برای نخستین بار در تاریخ انقلاب مثبت شد و صادرات غیرنفتی بر واردات غیرنفتی پیشی گرفت.

وی با بیان اینکه دراستفاده از این فناوری ها باید اخلاق و دین مردم و هویت ایرانی مد نظر قرار گیرد، افزود:‌ باید راه درست را پیش بینی کنیم و از هوشمندانه ترین و کم هزینه ترین راه،‌ برای پالایش های ضروری استفاده کنیم .

وی در پایان بر توجه موضوع اشتغال جوانان تاکید کرد و گفت: یکی مناسب ترین راههای جذب جوانان و ایجاد اشتغال برای جوانان،‌فناوری ارتباطات و اطلاعات است.

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات