رئیس جمهوری گفت: ایجاد اشتغال برای جوانان، رشد اقتصادی و بهره برداری از منابع مشترک نفت و گاز از جمله اهداف برجام بوده و هست و امروز همگان بویژه رسانه های همگانی و کارآفرینان باید دست به دست هم دهند و در جستجوی راههای استفاده بهتر از فرصتهای پسابرجام باشند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، (شنبه، ١٢ تیرماه) در ضیافت افطار با دست اندرکاران برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: تردیدی نیست که اگر رهنمودها، حمایتها و دفاع قاطع مقام معظم رهبری نبود، در پیشبرد برجام با مشکل روبرو می‌شدیم.

وی با اشاره به بررسی برجام در شورایعالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی افزود: این کار بزرگ با کمک هم انجام شد و مصحلت هم همین بود که همه بیایند، هر جا که شبهه‌ای وجود داشت مورد توجه قرار گرفت و این بسیار با اهمیت بود.

روحانی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از فضای برجام تصریح کرد: دوره پیش از برجام سپری شده است و اکنون رسانه های همگانی، دولت و مجلس و همه دلسوزان باید به این بیاندیشند که چگونه می‌توان از فضای پسابرجام در جهت منافع ملی بیش از پیش بهره گرفت.

رئیس جمهوری با تاکید بر این که راهی جز وحدت و اتحاد نداریم، عنوان کرد: برجام مخالف داشت و هنوز هم نه تنها در آمریکا، اروپا و منطقه که حتی در میان برخی کشورهای نزدیک هم که متاسفانه به غلط نگران قدرت ایران هستند، مخالف دارد و به شدت در حال تلاش علیه برجام هستند و در این ارتباط ما باید از این دستاورد، مراقبت و حفاظت کنیم و به دست دشمنان منافع ایران، بهانه ندهیم.

وی، پرهیز از سردادن برخی شعارهای غیر ضروری و بی نتیجه را ضروری دانست و گفت: بلند داد زدن، امنیت و منافع ملی ما را تقویت نمی‌کند، آن چیزی که قدرت ملی ما را افزایش می‌دهد تقویت واقعی قدرت دفاعی، پیشبرد سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اهداف سند چشم‌انداز ٢٠ ساله، تحقیقات دفاعی و جذب سرمایه است، اما طرح برخی شعارها، تنها به دست آنهایی که به دنبال ایران هراسی هستند، بهانه می‌دهد و موضع آنها را تقویت می‌کند.

روحانی مطرح کردن بحث هسته‌ای از سوی برخی قدرتها را محصول ایران هراسی برشمرد و افزود: ما در مقابل تلاش کردیم به همگان بگوییم که تعامل با ایران به نفع همه است، ایران یک تهدید و خواهان دستیابی به تسلیحات اتمی نیست.

بهره برداری از منابع مشترک نفت و گاز از جمله اهداف برجام است

رئیس جمهوری تصریح کرد: ایجاد اشتغال برای جوانان، رشد اقتصادی و بهره برداری از منابع مشترک نفت و گاز از جمله اهداف برجام بوده و هست و امروز همگان بویژه رسانه های همگانی و کارآفرینان باید دست به دست هم دهند و در جستجوی راههای استفاده بهتر از فرصتهای پسابرجام باشند.

خدمت بزرگ رسانه های گروهی برای اطلاع رسانی در زمینه برجام

وی عنوان کرد: رسانه های کشور خدمت بزرگی برای اطلاع رسانی در زمینه برجام انجام دادند که باید کماکان به این خدمت ادامه دهند.

روحانی با مرور روند طولانی مذاکرات هسته‌ای گفت: یک معنای ظاهری مذاکرات، نصیحت و بیانیه صادر کردن و همچنین اعلام شهر و زمان جلسه بعدی بود که ممکن است این نوع مذاکرات صدسال طول بکشد و این حل و فصل نبود، بلکه ادامه دعواست، اما مذاکره به معنای واقعی این است که طرفهای مذاکره کننده، در رسیدن به اهداف و مقاصد تعیین شده، قدمهای مشخص و متقابلی بردارند.

برای نجات از اقتصاد نفتی یک برنامه بلندمدت نیاز است

رئیس جمهوری با اشاره به برنامه بدخواهان کشور و ملت برای به صفر رساندن فروش نفت ایران در بازارهای جهانی، افزود: البته نباید اقتصاد کشور تک محصولی و متکی به نفت باشد، اما باید در نظر داشت که برای نجات از اقتصاد نفتی یک برنامه بلندمدت نیاز است.

وی تلاش دشمنان برای کاهش درآمدهای نفتی، مسدود کردن فعالیتهای بانکی و افزایش تا ٢٠ درصدی هزینه های نقل و انتقالات مالی را از اقدامهایی برشمرد که دشمنان پیش از برجام مرحله به مرحله اجرا کردند و تصریح کرد: با کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت و قراردادن ما تحت مواد ٤٠ و ٤١ فصل هفتم منشور سازمان ملل و در مرز ماده ٤٢ قرار دادن به آن معنا بود که هر زمانی ممکن بود کشور، درگیر یک توطئه نظامی از سوی بدخواهان شود.

روحانی یک راه حل این معضل را مذاکره ذکر کرد و گفت: آغاز مذاکره‌ای جدی با طرف مقابل و با راهبرد برد- برد، یکی از راههای پایان دادن به این وضع بود و معتقدم اگر در این مسیر حرکت نمی‌کردیم، موفق نمی‌شدیم و این مسیر و راه را در انتخابات ٩٢ به عنوان یک وعده به مردم مطرح کردم و مردم نیز در همان انتخابات، به این مسیر و راهبرد رای دادند.

رئیس جمهوری افزود: در چارچوب این مذاکرات و در نهایت برجام، به توافقی دست یافتیم که مسئله بسیار پیچیده پی ام دی، حل و فصل شد، کشور از فصل هفتم خارج و تحریمها بتدریج برداشته و مسیر تقویت برنامه دفاعی کشور نیز گشوده شد و اینها موفقیت بزرگی در جهت منافع ملی بود.

حقوق هسته‌ای ایران اسلامی تثبیت شده است

وی عنوان کرد: امروز حقوق هسته‌ای ایران اسلامی که خواست ملت بود، تثبیت شده است، به گونه‌ای که اکنون یو اف سیکس و آب سنگین می‌فروشیم و کیک زرد خریداری می‌کنیم و همزمان هزینه های واردات، کاهش و مسیر ارتباطهای بانکی هموار و زمینه برای سرمایه گذاری مهیا شده است و ما باید قدردان این کار بزرگ ملی باشیم.

در ابتدای این مراسم مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحثها و تبادل نظرهای گوناگون میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان هسته‌ای و سیاست خارجی پیرامون برنامه هسته‌ای کشور و مسیری که باید در این جهت طی شود، گفت: پیش از برجام هر قطعنامه‌ای علیه ایران در سازمان ملل متحد با رای بالا به تصویب می‌رسید، اما امروز وحدت جهانی علیه کشور ما شکسته شده و این دستاورد بزرگ برجام است.

وی با تاکید بر این که باید واقعیتها را به درستی برای مردم بازگو کرده و مسیر حرکت و هدفمان را بدانیم، افزود: برجام دستاوردهای بزرگی برای کشور و ملت داشته است و شیطنتهای آمریکا و رژیم صهیونیستی هم در این مسیر به دلیل ذات دشمنی آنان با ملت ایران است.

پزشکیان با بیان این که دشمنان ملت ایران نمی‌خواهند تا این کشور و مردم روی پای خود بایستند، تصریح کرد: ملت ایران روی پای خود خواهد ایستاد و از مسیر تعامل و گفتگو برای رسیدن به اهداف خود استفاده خواهد کرد.

به نقل از خبرگذاری شانا