رئیس‌جمهوری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در خط مقدم درآمدهای صادرات غیرنفتی است، گفت: کلمه «جهش» لایق حرکت صنعت پتروشیمی است که رشد شتابانی داشته است.

به گزارش خبرنگار ، حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه، نهم دی‌ماه) در دیدار با فعالان صنعت پتروشیمی در محل سالن اجلاس سران هم‌زمان با گرامیداشت این صنعت، یکی از دلایل موفقیت کشور در شرایط کنونی را سرداران جبهه اقتصادی دانست و گفت: دشمن فکر می‌کرد اگر درآمد نفت‌خام را کاهش دهد درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق اعلام رئیس بانک مرکزی ۲۰ درصد نیازهای ارزی کشور و بیش از ۵۰ درصد سامانه نیما از سوی صنعت پتروشیمی تامین می‌شود، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در خط مقدم صادرات غیرنفتی است و نیازمند حمایت از سوی همه بخش‌های کشور اعم از دولت و مجلس است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کلمه «جهش» لایق حرکت صنعت پتروشیمی است که رشد شتابانی داشته، تصریح کرد: براساس آمار اعلام‌شده تا پایان جهش دوم ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ما به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد. یعنی از سال ۹۲ تا پایان ۱۴۰۰ محصولات ما دو برابر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون خط توسعه جهش سوم پتروشیمی آغاز شده است، اما تکمیل آن به پس از سال ۱۴۰۰ می‌رسد تا ظرفیت تولید از ۱۰۰ میلیون تن به ۱۳۳ میلیون تن برسد که حرکت بزرگی است، افزود: هم اکنون درآمد پتروشیمی ما حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال است که در پایان جهش دوم یعنی در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار و در جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

روحانی با بیان اینکه ما در شرایط تحریم این موفقیت‌ها را به‌دست آوردیم، یادآور شد: این صنعت در سطح اقتصاد ملی تلاش می‌کند و من از طرف ملت از همه مدیران و کارآفرین بخش پتروشیمی تشکر می‌کنم ما در تولیدات پتروشیمی در منطقه در جایگاه دوم هستیم و با تکمیل جهش سوم به تولیدکننده نخست منطقه تبدیل می‌شویم.

قدردانی از کارکنان و فعالان بخش پتروشیمی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما در شرایط تحریم این موفقیت‌ها را به دست آوردیم، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی هم‌اکنون در مقوله تولید در جایگاه دوم در منطقه قرار دارد که با جهش سوم به رده نخست می‌رسد و افتخار بزرگی برای صنعت پتروشیمی ایران است.

وی تصریح کرد: من از طرف ملت از همه مدیران، کارآفرینان و فعالان صنعت پتروشیمی از غرب تا جنوب کشور قدردانی می‌کنم، در شرایط تحریم کار بزرگی انجام داده‌اید.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ارز صادراتی حاصل از صادرات محصولات صنعت پتروشیمی باید وارد سامانه نیما شود و بخش مورد نیاز صنعت پتروشیمی نیز در اختیار این صنعت قرار گیرد، تصریح کرد: ما فقط به دنبال چیدن محصول از این درخت نیستیم هم‌زمان می‌خواهیم درختان دیگری نیز غرس کنیم تا آیندگان توسعه این صنعت را به‌خوبی ببینند.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی میان بانک مرکزی، دولت و دستگاه‌های مرتبط اظهار کرد: ما آقای زنگنه را برای ساماندهی بیشتر و هماهنگی بخش پتروشیمی انتخاب کردیم و همه اختیارات را به وی دادیم. ایشان نیز با حضورشان با کمک مدیران و فعالان بخش صنعت نفت اقدام‌های خوبی انجام دادند که شایسته قدردانی است.

روحانی ادامه داد: از روزهای نخست که زنگنه مسئولیت وزارت نفت را پذیرفت به من گفت همه صنایع زیرمجموعه وزارت نفت به‌خوبی کار می‌کند و نگرانی‌های که برخی در جامعه درباره عملکرد این صنایع منتشر و پخش می‌کنند صحیح نیست. ایشان همواره نیز در دولت بر این موضوع تاکید کردند که این موضوع برای ما مهم است؛ پشتوانه کل دولت و کل نظام از صنعت پتروشیمی بسیار مهم است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مردم ما زمانی که آمار و ارقام مربوط به عملکرد بخش زیرمجموعه‌های صنعت نفت از جمله بخش پتروشیمی را ببینند و بشنوند جبهه‌ای که در برابر بدخواهان و دشمنان بیش از یک سال است ایستاده و به‌خوبی مقاومت کرده، صنعت پتروشیمی است خوشحال می‌شوند.

پتروشیمی صنعتی عظیم و قدرتمند است

رئیس‌جمهوری افزود: اینکه صنعت پتروشیمی خودش همه خوراکش را تامین می‌کند و بخش اعظم نیازهای وارداتی این بخش از جمله کاتالیست‌ها، اکنون در داخل تولید می‌شود، به معنای آن است که پتروشیمی صنعتی عظیم و قدرتمند است.

وی تأکید کرد: یکی از راه‌های جلوگیری از خام‌فروشی در صنایع نفت و گاز، توسعه صنعت پتروشیمی است و دستیابی به هدف مصرف معادل روزانه ۲ میلیون بشکه نفت به‌عنوان خوراک صنعت پتروشیمی خواهد بود. این موضوعی بسیار مهم و نشان‌دهنده این است که صنعت پتروشیمی، انرژی را به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

روحانی در ادامه سخنان خود با تأکید بر انجام اقدام‌های پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی یک زنجیره است و خوراک بعضی از بخش‌های تولیدی خود را تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: محصولات بخش پتروشیمی در صنایع مختلف از جمله نساجی، بسته‌بندی، کشاورزی و صنایع تکمیلی آن، سبب افزایش اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بالاتر خواهد بود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به مسائل مطرح شده ازسوی نمایندگان شرکت‌های پتروشیمی از جمله در زمینه استفاده از خوراک مایع، گفت: باید در این زمینه گام‌هایی برداشته شود و ما می‌توانیم برای این منظور مشوق‌هایی تعیین کنیم.

روحانی افزود: اینکه وزیر نفت اعلام کرد زمستان امسال به خاطر خوب بودن وضعیت گاز به پتروشیمی‌ها فشاری وارد نشده و گاز آنها قطع نشده، خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است که امیدوارم سال آینده هم به همین شکل باشد.

رئیس‌جمهوری همچنین به موضوع صادرات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در زمینه صادرات این محصولات نیز باید گام‌های مؤثری برداشته شود که موضوع تعرفه‌های ترجیحی با کشورها از آن جمله است. برای این منظور با کشورهای مختلف صحبت‌هایی انجام شده است. باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا بتوانیم زمینه را برای صادرات آسان‌تر و پرسودتر محصولات خود فراهم کنیم.

روحانی مسئله گمرکات و مشکلات برخی شرکت‌های پتروشیمی در این زمینه را یادآور شد و افزود: از مهندس زنگنه می‌خواهم این موضوع را در دولت مطرح کند تا بررسی‌های لازم انجام شود، وقتی صنعت مهمی این‌طور در کشور فعالیت می‌کند باید مشکلات آن از جمله مشکلات گمرک، مالیات و ارزش افزوده را حل و فصل کنیم.

وی همچنین با اشاره به درخواست نماینده یکی از شرکت‌ها در خصوص دریافت وام ارزی و ریالی از بانک مرکزی، گفت: این مشکل باید با کمک صندوق و بانک مرکزی حل و فصل شود. این صنعت جای اعتماد و اطمینان است و بانک‌ها نباید برای برگشت پول خود از این شرکت‌ها دغدغه خاطر داشته باشند. برای سرمایه‌گذاری در صنعت اگر هزینه زیاد نشود نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم.

روحانی افزود: این حرکت پرشور در صنعت پتروشیمی به غیر از بحث صنعت یک افتخار ملی برای ما به جا می‌گذارد و اینکه در این شرایط سخت با این روحیه کار می‌کنیم و اعتماد ملی و امید به آینده را تقویت می‌کنیم، بسیار ارزشمند است.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه صداوسیما، ‌رسانه‌ها و روزنامه‌ها باید در مورد این موفقیت‌ها و جهش سوم در صنعت پتروشیمی کار کنند، گفت: مردم جامعه، دانشجویان، مهندسان، کارگران و همه اقشار که نگران هستند وقتی حس کنند در یک صنعت بزرگ کشور جهش بزرگی اتفاق افتاده و ادامه دارد و تولید محصولات در این صنعت دوبرابر شده، امیدوار خواهند شد و این شرایط نشان می‌دهد این بخش محیط کار بسیار بزرگ و مناسبی است.

روحانی با بیان اینکه خودکفایی در این صنعت معنایش این است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه کار کنند، گفت: خودکفایی بسیار ارزشمند است و باید جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان را دعوت کنیم در این عرصه فعالیت کنند.

رئیس‌جمهوری در پایان سخنان خود همفکری و هماهنگی میان شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی و دولت را خوشحال‌کننده عنوان کرد و گفت: امید شما به آینده و تحرک شما بسیار ارزشمند و امیدوارکننده است و امیدوارم گام‌های خوبی با روحیه بهتر و بیشتر برای کشور و ملت در آینده برداشته شود.