هیئت وزیران مصوبه ممنوعیت تولید و واردات لامپ های رشته ای رابه تصویب رساند. به گزارش دفترروابط عمومی سازمان بهره وری انرژی ایران:(سابا)

هیئت محترم وزیران در سال “اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل”مصوبه ممنوعیت تولید و واردات لامپ رشته ­ای را به تصویب رساند که اقدامی بزرگ در حمایت از مصرف­ کنندگان و افزایش کیفیت محصولات روشنایی موجود در بازار محسوب می­شود.

بر اساس مصوبه شماره ۷۱۴۴/ت ۵۱۳۴۷ﻫ مورخ ۲۶/۱/۹۵ هیئت وزیران، علاوه بر ممنوعیت ثبت سفارش و واردات لامپ ­های رشته ­ای، کلیه تولید کنندگان تا تاریخ ۲۶/۹/۹۵ مهلت دارند تا نسبت به جمع ­آوری خطوط تولید لامپ ­های رشته ­ای با توان بالای ۴۰ وات اقدام نمایند.

براساس این گزارش :لامپ ­های رشته ­ای، از فناوری­ های روشنایی بسیار کم ­بازده می ­باشند؛ به طوری که حدود ۹۵ درصد از انرژی مصرفی خود را به گرما تبدیل نموده و تنها ۵ درصد آن ­را به صورت روشنایی مفید از خود ساطع می­کنند. این موضوع موجب آلودگی محیط زیست و افزایش هزینه ­های انرژی خانوار می­ گردد.به همین جهت استفاده از لامپ­ های رشته ­ای در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته ممنوع می ­باشد.

بنابراین گزارش :ممنوعیت تولید و واردات لامپ رشته­ای، فرصت مناسبی برای رشد فناوری ­های جایگزین در کشوررا فراهم می ­نماید ضمن آنکه با اجرای مصوبه مذکور شرایط خوبی برای سرمایه­ گذاری در حوزه تولید محصولات پربازده جایگزین وزمینه خودکفایی در تجهیزات نوین روشنایی و نورپردازی ایجاد خواهد نمود. از جمله این فناوری ­ها می ­توان به لامپ­ های فلورسنت فشرده CFL (که با نام کم ­مصرف شناخته می ­شوند) و نیز فناوری پیشرفته ­تر LED اشاره نمود.

این گزارش می افزاید: بالا بودن راندمان این لامپ­ ها در مقایسه با لامپ رشته ­ای، باعث می ­شود تا استفاده از لامپ با توان به مراتب پایین­ تر جهت تأمین روشنایی یکسان، امکان ­پذیر باشد. به عنوان مثال می­ توان به جای لامپ ۱۰۰ وات رشته ­ای، از لامپ ۲۳ وات فلورسنت فشرده یا لامپ حدودا ۱۵ وات LED استفاده کرد. ضمن آنکه طول عمر لامپ­ های CFL و LED به ترتیب حدوداً ۸ برابر و ۳۰ برابر لامپ ­های رشته ­ای می ­باشد.

به نقل از گزارش سابا