شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در واکنش به برنامه اخیر «پایش» صدا و سیما، پیرامون عدم اجرای بخشنامه‎های دولت، استفاده از مدیران بازنشسته و دیگر مسائل مربوط به این شرکت، جوابیه‎ای منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار به نقل از روابط عمومی و امور بین‎‏الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در این جوابیه آمده است:

الف): رعایت بخشنامه های دولت:
همانگونه که بر اساس مصوبات دولت تصریح شده، شرکت‎های دولتی موظف به اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان هستند که در این بخشنامه به صراحت این موضوع تبیین شده است.
برای نمونه در تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب ۴/۳/۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی، «به کارگیری افراد بازنشسته در دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و کلیه دستگاه‎هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می نمایند، ممنوع شده است».
این در حالی است که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت های تابعه از سال ۱۳۹۲ خصوصی شده و بنا به تعاریف قانونی، شرکتی دولتی محسوب نشده و در نتیجه مشمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکت‎های دولتی نبوده (ماده ۴ قانون محاسبات عمومی کشور، ماده ۴ قانون مدیریت خدمات کشوری) و از بودجه عمومی استفاده نمی‎کند، بلکه قانون تجارت بر شرایط اداری و ساز و کارهای سازمانی آنان حاکم است.
بدیهی است از این قبیل شرکت های خصوصی نمی‎توان انتظاراتی فراتر از قانون تجارت داشت چرا که شرکت‎های خصوصی در راستای تکالیف تعیینی در مجامع عمومی آن‎ها فعالیت می کنند و نمی‎توان به آن‎ها، نگاهی غیر از یک بنگاه اقتصادی داشت.
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با در اختیار داشتن بیش از ۲۷ هزار نفر نیروی انسانی شاغل در بخش‎های مختلف تولیدی، خدماتی و طرح‎های در دست اجرا، تنها از خدمات تعداد معدودی از مدیران و مشاوران بازنشسته و مجرب به دلیل استفاده از توانمندی و دانش ارزشمند آنان بهره می‎گیرد تا با انتقال تجارب آنان و جانشین پروری، خلاء مدیران توانمند در نسل جدید پوشش داده شود. ضمن آنکه برخی اسامی مدیران نام برده شده در آن برنامه جزو بازنشستگان شریف کشور نبودند.

ب): حضور تمام وقت مدیران عملیات در مناطق محل خدمت:
یکی از سیاست‎های هلدینگ خلیج فارس، حضور تمام‎وقت مدیران عملیاتی در مناطق محل خدمت بوده که مکررا نیز پیگیری می نماید. به محض دریافت بخشنامه شماره ۲۰/۲-۱۸۲۴۵۷ مورخ ۲۶/۴/۹۵ وزیر محترم نفت و بخشنامه شماره ۱۲۹۸۹۰ مورخ ۱۹/۱۰/۹۵ معاون اول محترم رییس جمهور، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس نیز رعایت مفاد آن را طی نامه‎ای به تمامی مدیران عامل شرکت‎ها اعلام و دستور پیگیری لازم را ابلاغ کردند و در راستای پیگیری و ادامه آن کمیته‎ای در مدیریت منابع انسانی هلدینگ خلیج فارس تشکیل و اقدام به مشخص کردن مدیران و سرپرستانی که شامل این بخشنامه هستند نمود و با توجه به حساسیت کار و تخصصی بودن آن طی یک برنامه مشخص، تمامی شرکت های تابعه نیز طبق ابلاغیه مذکور اقدام لازم برای استقرار کامل افراد یا جایگزینی نفراتی که امکان حضور مداوم ندارند را آغاز نمودند.
خوشبختانه بخش اعظم این جابجایی انجام شده و باقیمانده آن نیز در حال انجام می باشد و گزارش اقدام های انجام شده نیز به وزارت نفت ارسال می گردد. شایان ذکر است مدیران عامل شرکت‎ها با توجه به ماموریت و مسئولیتی که بر عهده دارند از این بخشنامه مستثنی هستند. لذا پروازی باشند یا نباشند بالاجبار برای پیگیری کارهای اداری از قبیل شرکت در جلسات بورس، سرمایه گذاری، بانک، فاینانس و غیره باید به تهران یا هر شهر دیگری که لازم باشد مسافرت نمایند؛ هرچند تعداد زیادی از مدیران عامل شرکت های تولیدی نیز در حال حاضر ساکن منطقه می باشند.

ج) مدیران دوتابعیتی:
در سطح شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‎های تابعه، هیچ مدیر دو تابعیتی وجود ندارد و برابر بخشنامه‎های صادره در این مجموعه تمامی انتصابات پس از اخذ تاییدیه از مراجع ذیصلاح صادر می‎شود. لذا ضمن ابراز گلایه شدید از اعلام اسامی افراد در یک برنامه زنده تلویزیونی بدون اینکه هرگونه اقدام یا عمل از سوی آنان از سوی مسئولین ارزیابی تخلفات اداری یا مراجع قضائی محرز شده باشد، صراحتاً اعلام می دارد در مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس هیچ کارمندی که مقیم خارج از کشور بوده و به شرح اعلام شده در آن برنامه از این مجموعه حقوق دریافت کند، وجود ندارد. در رابطه با سه نفر اسامی نام برده شده در آن برنامه نیز اعلام می شود هیچ یک از آنان مقیم آمریکا نیستند.
ضمن اینکه خانم آزاده باطنی سال‎های گذشته در پتروشیمی بندرامام شاغل بوده و با دریافت اقامت کانادا به آن کشورمهاجرت کرده‎اند. پس از دریافت یک دوره مرخصی بدون حقوق با درخواست‎های بعدی ایشان برای مرخصی بدون حقوق موافقت نشده و با توجه به غیبت غیرموجه، پرونده ایشان در کمیته انضباط کار مطرح و در حال رسیدگی است.

د) عدم ارتباط تلفنی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در برنامه:
علیرغم اظهار این جمله از سوی مجری برنامه که قرار بوده آقای مهندس نژادسلیم در این برنامه ارتباط تلفنی داشته باشند، همانطور که در تماس تلفنی یکی از تهیه کنندگان یا رابطین این برنامه با روابط عمومی اعلام شد، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس طبق برنامه از پیش تعیین شده، روزهای یکشنبه و دوشنبه (اول و دوم بهمن ماه) در برنامه بازدید از مجتمع‎های پتروشیمی و طرح‎های در دست اجرا در سفر ماهشهر به سر می‎بردند و امکان تماس و ارتباط تلفنی در برنامه را نداشتند؛ لذا هیچ گونه قولی داده نشده بود که خلف وعده‎ای صورت گرفته باشد.

در پایان ضمن تشکر از دقت و توجه مجری محترم برنامه پایش به اجرای قوانین و بخشنامه‎ها یادآور می‎شود با توجه به حضور رقبای قدرتمند پتروشیمی در منطقه خاورمیانه و توطئه دشمنان ایران و مهم‎تر از همه حساسیت ویژه مقام معظم رهبری نسبت به لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی، شایسته است با انجام برنامه‎های سازنده، حمایت و توجه لازم و کافی نسبت به زحمات صنعتگران، زحمتکشان و متخصصان کشور، بویژه کارکنان صنعت پتروشیمی که انصافا در حال حاضر طلایه دار توسعه کشور می باشند انجام گیرد.

از تهیه کنندگان محترم این برنامه انتظار منطقی این بود که قبل از انتشار اطلاعات و اخبار تایید نشده دریافتی، ابتدا از صحت و سقم آن مطمئن شده، سپس نسبت به انتشار آن در رسانه‎ای مانند تلویزیون اقدام کنند. همچنین این شرکت حق هرگونه پیگیری حقوقی و قضائی را برای خود محفوظ می داند.