با آغاز بهره برداری از دومین ردیف شیرین سازی پالایشگاه، برداشت گازشیرین از ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی آغاز شد.
به گزارش خبرنگار، علیرضا عبادی، مجری فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی با اعلام بهره‌برداری از دومین ردیف شیرین سازی پالایشگاه این فازها، گفت:‌ فرایند شیرین سازی گاز در این ردیف و تزریق آن به شبکه سراسری با ثبت رکوردی تازه، در مدت ۲۳ ساعت انجام شده است.

مجری فازهای ٢٠ و ٢١ از تولید و ذخیره‌سازی میعانات گازی در این فازها خبر داد و افزود: از آغاز فرایند پالایش گاز این فازها از هفته گذشته تاکنون ۹۰ هزار بشکه معادل ارزی روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار دلار، میعانات گازی در این فازها تولید شده است.

وی همچنین با اشاره به ورود تدریجی سایر بخش‌های پالایشگاه به چرخه تولید محصولات با ارزش عنوان کرد: از ابتدای هفته آینده واحد تولید اتان این فاز ها راه‌اندازی شده و ارسال اولین محموله اتان تولیدی فازهای ٢٠ و٢١ پارس جنوبی به مجتمع‌های پتروشیمی آغاز می‌شود.

با آغاز به کار ردیف دوم شیرین سازی فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز در این فازها به تدریج به ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب در روز می‌رسد. هر کدام از فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی روزانه یک میلیارد فوت مکعب به ظرفیت برداشت گاز از مخزن پارس جنوبی می افزاید.

تاکنون با بهره‌برداری از سکوی فاز ۲۱ و ۲ ردیف شیرین سازی، شرایط لازم برای دستیابی به ۵۰ درصد از ظرفیت تولید و فرآورش گاز در این فازها فراهم شده است.

هفته گذشته (‌۲۹ آذرماه)‌ برای نخستین بار گاز ترش محصول بخش فراساحل این فازها پس از فرآورش در ردیف اول شیرین سازی به شبکه سراسری تزریق شده بود.

مجری فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تمامی مراحل انجام کار در بخش فراساحل و پالایشگاه این پروژه را بدون حادثه عنوان کرده و به گفته وی باتوجه به بهره‌برداری از ردیف دوم شیرین سازی، میزان فلرینگ پالایشگاه این فازها هم به زودی به حداقل می رسد.