رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران گفت: حضور مترو در بازار حمل و نقل شهری این امکان را به دولت می‌دهد تا بدون تحمل اثرات حاد اقتصادی و اجتماعی و با خطرپذیری به مراتب کمتر، یارانه بنزین را حذف و قیمت فروش آنرا به قیمت جهانی نزدیک کند.

به گزارش شانا، سید ابوالفضل بهره‎دار، رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با بیان این که نشست تخصصی مترو با محور آشنایی با دستاوردهای نوین در توسعه مترو در حاشیه اجلاس شوراها و شهرداران ٢٠١٦، اواخر این هفته در تهران برگزار می‌شود، گفت: نبود نظام حمل و نقل ریلی شهری در کلانشهرها علاوه بر تاثیر بر روی ساختار اجتماعی و اقتصادی آن شهرها، باعث ایجاد ساختار تورم توام با رکود اقتصادی خواهد شد که از یک سو باعث افزایش هزینه های تولید کالا و خدمات و از سوی دیگر به عنوان مانعی برای رشد اقتصادی بدل می‌شود.

وی افزود: نباید نظام حمل و نقل ریلی بویژه مترو را در یک شهر بزرگ در چارچوب اقتصاد خرد در نظر گرفت، بلکه به آن باید به عنوان بنگاهی اقتصادی با ترازی مثبت و با هدف کسب سود نگاه کرد، مترو در کوتاه‌مدت ١٠ درصد، در میان‌مدت حدود ٣٥ درصد و در بلندمدت ٥٠ درصد از سفرهای درون شهری و برونشهری را برعهده خواهد داشت.

بهره‌بردار تصریح کرد: حضور مترو در بازار حمل و نقل شهری دارای اثرات دو جانبه است، از سویی با کاهش حمل و نقل با وسائط نقلیه بنزینی به کاهش پرداختهای مستقیم یارانه سوخت کمک کرده و از طرفی دیگر به صورت کالای جانشین وارد بازار شده و این امکان را به دولت می‌دهد تا بدون تحمل اثرات حاد اقتصادی و اجتماعی و با خطرپذیری به مراتب کمتر، یارانه بنزین را حذف و قیمت فروش آنرا به قیمت جهانی نزدیک کند.

رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران به تحولات ناشی از حضور مترو در زندگی شهروندان از جمله کاهش اتلاف وقت و انرژی، افزایش سلامت روانی و جسمی، کاهش مرگ و میر و صدمات ناشی از تصادفات رانندگی، کاهش استهلاک وسائل نقلیه شخصی اشاره و تصریح کرد: حضور مترو فقط به استفاده‌کنندگان مستقیم آن سود نمی‌رساند. بلکه به افرادی که در خیابانها و بزرگراهها نیز تردد می‌کنند، با کاهش مشکلات روانی ناشی از ترافیک، در هزینه‌های سوخت و استهلاک نیز سودمند خواهد بود.

 به نقل از خبرگذاری شانا