مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از اضافه شدن ١٦٠ هزار بشکه به توان تولید نفت ایران خبر داد و افزود: میدانهای آزادگان شمالی و یادآوان هم اکنون به تولید رسیده و آماده بهره برداری است.

 

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالرضا حاجی حسین نژاد صبح امروز (شنبه، ١٠بهمن ماه) در نشست خبری که به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، با اشاره به این که هم اکنون دو میدان از حوزه های غرب کارون (آزادگان شمالی و یادآوران ) به تولید رسیده و آماده بهره برداری هستند، تصریح کرد: پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه این میدانها به طور رسمی افتتاح می شوند.

وی ظرفیت تولید میدان آزادگان شمالی و یادآوران را به ترتیب ٧٥ و ٨٥ هزار بشکه در روز عنوان کرد و افزود: بخش گازی میدان یادآوران به دلیل آماده نبودن ان جی ال راه اندازی نمی شود، اما بخش نفت آن آماده افتتاح رسمی است.

وی با بیان این که با تولید میدان آزادگان شمالی و یادآوران ١٦٠ هزار بشکه به توان تولید نفت ایران اضافه شده است، افزود: با توجه به تولید نفت از آزادگان جنوبی و یاران شمالی هم اکنون تولید غرب کارون به ٢١٥ هزار بشکه رسیده است، بنابراین تعهد ما در سال ٩٤ در این بخش عملی شد.

افزایش زمان اجرای پروژه به دلیل تحریم

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به این که این دو پروژه (آزادگان شمالی ویادآوران)ک ه امروز به پایان رسیده هر دو در قالب بیع متقابل بوده و با سرمایه گذاری چینی انجام شده است، اظهار کرد: این دو پروژه به همت شرکت متن و حداکثر توان داخلی به نتیجه رسیده و با وجود این که در دوران تحریم بودیم قانون حداکثر استفاده از توان داخلی در این پروژه ها استفاده شده است.

حاجی حسین نژاد میزان سرمایه گذاری در یادآوران را حدود دو میلیارد و ٩٠٠ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: تاکنون از یادآوران حدود ٥٠ میلیون بشکه برداشت کردیم که ٤٠ میلیون بشکه آن در ٢٤ ماه گذشته انجام شده است.

وی نفت درجای یادآوران را ٣١ میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: هم اکنون حوزه یادآوران از آزادگان جنوبی پیشی گرفته است.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به این که نفت یادآوران عمدتا نفت سبک است و مقداری نفت سنگین دارد، تصریح کرد: اکنون این نفت به صورت مخلوط فرستاده می شود و پس از آماده شدن تلمبه خانه اهواز تفکیک خواهد شد؛ این میدان روزانه ٧٠ هزار بشکه نفت سبک و ١٥ هزار بشکه نفت سنگین تولید می کند.

حاجی حسین نژاد با اشاره به این که قرار بود این پروژه در ٥٩ ماه تمام شود، ادامه داد: این پروژه به دلیل مشکلات تحریم، ٨٥ ماهه به پایان رسید.

وی میزان سرمایه گذاری در آزادگان شمالی را دو میلیارد و ٥٥٠ میلیون دلار عنوان کرد و اظهار کرد: این پروژه در طول ٧٢ ماه به ثمر رسید و طول زمان برداشت آن پنج ساله است؛ نفت درجای این میدان ٥,٧ میلیارد بشکه است.

پیشرفت ٢٠ درصدی در آزادگان جنوبی

حاجی حسین نژاد با بیان این که  امیدواریم یاران شمالی در نیمه سال ٩٥ با ظرفیت ٣٠ هزار بشکه به بهره برداری برسد، گفت: آزادگان جنوبی نیز ٦٠ هزار بشکه تولید داشته باشد و تا پایان سال ٩٥ تولید غرب کارون حداقل به ٣٠٠ هزار بشکه می رسد.

وی به تحقق ٥٥٠ هزار بشکه تعهد این شرکت در سال ٩٦ اشاره کرد و افزود: رسیدن به تولید ٧٠٠ هزار بشکه منوط به فازهای دوم آزادگان شمالی و یادآوران است.

حاجی حسین نژاد با بیان این که میدان آزادگان جنوبی در اردیبهشت ٩٣ از پیمانکار چینی گرفته شده است، یادآور شد: خوشحالیم که اعلام کنیم این پروژه هم اکنون با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی نفت به پیشرفتی بالای ٢٠ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه ١٨ دکل در منطقه آزادگان جنوبی وجود دارد، گفت: تا کنون حدود ٢٠٠ هزار متر در این میدان حفاری انجام شده است و هیچ دکل خارجی در آزادگان جنوبی وجود ندارد و همه به دست توانمندان ایرانی انجام شده است.

وی مبلغ قرارداد این پروژه را بالغ بر ٢,١ میلیارد دلار عنوان کرد و با بیان این که امیدواریم در سال آینده بتوانیم ٦٠ هزار بشکه از آزادگان جنوبی برداشت کنیم، تصریح کرد: آزادگان جنوبی بزرگترین حوزه این مجموعه است و همه این حوزه به دست پیمانکاران و شرکتهای ایرانی پیش می رود.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به این که بر اساس اقتصاد مقاومتی حدود ١٠٠ میلیون دلار را از اصل مناقصه میدان آزادگان جنوبی جدا کرده ایم تا به سازندگان داخلی بدهیم، افزود: در واحد فرآورش، همه اقلام دیرتحویل به سازندگان ایرانی داده شده است.

تولید ٣٠ هزار بشکه از یاران جنوبی تا تابستان سال آینده

حاجی حسین نژاد با اشاره به این که یاران جنوبی نیز در قالب بیع متقابل است، ادامه داد: هم اکنون پنج هزار بشکه از این میدان تولید می شود که امیدواریم تا پایان سال به ١٠ هزار بشکه برسد.

وی اظهار کرد: تولید از میدان یاران جنوبی تا بهار یا تابستان سال آینده به ٣٠ هزار بشکه خواهد رسید.

حاجی حسین نژاد با بیان این که توسعه میدان یاران جنوبی براساس قرارداد بیع متقابل بوده هم اکنون نیز روزانه پنج هزار بشکه نفت تولید می کند، گفت: امیدواریم تا پایان سال این میزان تولید را به ١٠ هزار بشکه برسانیم.

مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: حفاری چاههای این میدان تقریبا به پایان رسیده و در حال نصب شیرهای سرچاهی هستیم که براساس برنامه ریزی صورت گرفته بهار یا زمستان سال آینده ( ١٣٩٥) به تولید ٣٠ هزار بشکه از این میدان خواهیم رسید.

وی با اشاره به اجرای پروژه آذر در بلوک اناران نیز تصریح کرد: نفت درجای این میدان مشترک سبک بوده و براساس برنامه ریزی انجام شده و با توجه به رفع مشکلات مالی، نیمه دوم سال آینده تولید ٣٠ هزار بشکه‌ای آن محقق خواهد شد.

حاجی حسین نژاد درباره پیشنهاد روسها برای توسعه میدانهای آذر وچنگوله نیز ادامه داد: باتوجه به این که توسعه میدان آذر براساس قرارداد بیع متقابل است بنابراین  توسعه این میدان از سوی روسها چندان موضوعیتی ندارد منتهی اگر بخواهند میدان چنگوله را توسعه دارند باید با شرکت نفت مذاکره کنند.

وی درباره پیشنهاد ژاپنی ها برای توسعه آزادگان جنوبی نیز گفت: هر شرکتی که تمایل به همکاری داشته باشد آمادگی همکاری با آنها را داریم؛ ژاپنی ها هم برای توسعه بخشهایی از کار پیشنهادهایی را ارائه کرده اند و این موضوع تنها به آزادگان جنوبی منتهی نمی شود.

وزارت نفت قصد کنار گذاشتن چینی ها را ندارد

حاجی حسین نژاد با بیان این که هنوز چیزی بین ایران و ژاپن برای همکاری مکتوب نشده است، خاطرنشان کرد: اما اگر آنها بخواهند در توسعه فاز ٢ میدان آزادگان جنوبی مشارکت داشته باشند، بدون شک باید با وزارت نفت مذاکره کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری فاز دوم آزادگان شمالی و یادآوران به چینی ها قطعی شده، ادامه داد: در هر حال چینی ها در شرائط سخت به ایران آمدند و شریک استراتژیک ایران بوده و در جنبه های مختلف در این کشور قرارداد دارند؛ ما بهرحال نمی توانیم چینی ها را کنار بگذاریم و وزارت نفت هم قصد این کار را ندارد.

وی درباره پیشنهاد چینی ها برای توسعه یادآوران تصریح کرد: قیمت پیشنهادی آنها برای فاز دوم یاداوران بالاست و شرائطی که می خواهند شرائط معمول نیست  و ما موافق قیمتی که آنها می خواهند، نیستیم.

مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: چینی ها باید با قیمتهای بین المللی و قابل رقابت به میدان بیایند و اگر با آنها توافقی صورت نگیرد بدون شک در قالب قراردادهای IPC‌ به سرمایه گذاران خارجی معرفی خواهد شد.

وی با بیان این که ایران همچنان در حال مذاکره با چینی هاست، اظهارکرد: امیدواریم با چینی ها به نتیجه برسیم و مایل هستیم که آنها به عنوان اولویت نخست بیایند؛ ضمن این که وظیفه ماست که پیمانکار را به شکلی هدایت کنیم وارد شود؛ منتهی هنوز به جمع بندی نرسیدیم.

وی درباره توسعه فاز دوم ازادگان شمالی نیز ادامه داد: چینی ها معتقدند توسعه فاز دوم آزادگان شمالی دارای ریسک است؛ در حالی که مطالعات مهندسی مخزن چنین مسئله ای را تایید نمی کند؛ منتظریم تا چینی ها تصمیم شان را بگیرند.

حاجی حسین نژاد اظهارکرد: چینی ها اطلاعات جدیدی از ما خواسته اند که در دو مرحله فاز دوم را به صورت تولید ٢٥ هزار و ٥٠ هزار بشکه اجرا کنند که هنوز تصمیمی نگرفته اند و هنوز قرارداد و تعهدی روی کاغذ نیامده است.

تولید گاز میدان گازی کیش در نیمه نخست سال ٩٦ 

حاجی حسین نژاد درباره توسعه میدان گازی کیش نیز گفت: این پروژه در دولت گذشته دست به دست شده؛ در دولت پیش شرکت متن مجری توسعه دهنده آن بود و پس از آن دوباره از شرکت متن گرفته شد؛ پس از ١٨ ماه در زمان آقای قاسمی دوباره پروژه به شرکت متن با باری از تعهدها و مشکلات برگردانده شد.

وی گفت:‌ با دستور وزیر نفت (زنگنه) این پروژه دوباره فعال شد و هم اینک چاههای آن در حال حفاری بوده که امیدواریم نیمه نخست سال آینده به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت با بیان این که اجرای خط لوله دریایی نیز به پیمان رفته است، افزود: همچنین خط لوله ای گاز را از میدان آفتاب به خط لوله سراسری وصل می کند دوباره فعال شده است.

وی گفت: در حال حاضر نیز اجرای واحد فراورشی میدان گازی کیش نیز در حال مناقصه بوده و اصرار داریم به طور حتم یک فاینانسور خارجی به همراه شرکت ایرانی این بخش را توسعه دهند.

حاجی حسین نژاد اظهارکرد: امیدواریم تا نیمه نخست سال ٩٦ این پروژه به ثمر برسد و گاز آن به خط لوله سراسری هفتم تزریق شود.

به ازای تخریب محیط زیست نفت تولید نمی کنیم 

وی درباره اقدامات زیست محیطی در هورالعظیم نیز گفت: در حال حاضر یک آتش سوزی در سمت عراق شده است و به سمت ایران می آید؛ در آن جا پنج حوزه است و بارها اعلام کرده ایم که می توانند آبها را باز کنند و ما هیچ مشکلی نداریم.

مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: از سوی دیگر همسو با رعایت مسائل زیست محیطی ٣٠ میلیارد تومان و ١٥ میلیون دلار هزینه کردیم و اعلام کردیم که اگر جاده ها و پلهایی که می سازیم مورد نیاز منطقه نباشد می توانیم بعدها آن را تخریب کنیم.

وی با بیان این که وزیر نفت نیز تاکید کرده است که قرار نیست نفت در این منطقه به ازای تخریب محیط زیست انجام شود، تصریح کرد: نهایت تلاش کرده ایم تا این اتفاق رخ ندهد و مشکل خاصی نیز در این زمینه وجود ندارد.

حاجی حسین نژاد ادامه داد:  پیش از این می گفتند که در حوضچه ها آب نیست اما در بازدیدی که خانم ابتکار ( رئیس سازمان حفاظت محیط زیست) از هورالعظیم داشتند مشاهده کردید که نزدیک بود غرق شوند؛ بنابراین این مسئله که می گویند در هورالعظیم آب نیست صحت ندارد.

اختصاص ٨٠٠ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به میدان آذر

وی در پاسخ به این سئوال که چه میزان از اعتبارات صندوق توسعه ملی به میدان آذر اختصاص یافت، گفت: در حال حاضر ٨٠٠ میلیون دلار اعتبار اختصاص یافته و پول هم دریافت شده است؛ بنابراین هم اکنون مشکل مالی در این میدان نداریم.

اختصاص دو میلیارد دلار اعتبار از محل بند «ق»

وی با بیان این که قرار شده برای توسعه میدان آزادگان جنوبی و یاران جنوبی دو میلیارد دلار اعتبار از محل بند ق اختصاص یابد، افزود: هنوز از بند ق پولی نگرفته ایم، البته مسئولان دو میلیارد دلار برای ما گرفته‌اند که هنوز مصرف نکرده‌ایم.

حاجی حسین نژاد گفت: براساس دریافت اعتبار از محل بند «ق»،  ٥٠ درصد  تولید میدان آزادگان و یارانجنوبی که با دریافت اعتبارات این محل انجام می شود به وزارت نفت برگردانده می شود بنابراین باید این ٥٠ درصد تامین مالی شود.

وی افزود: سقف آنچه که شورای اقتصاد تصویب کرده است به همراه سود و همه هزینه ها، ١٥ میلیارد دلار است اما امسال دو میلیارد دلار برای ما گرفتند که هنوز روان نشده است و امیدواریم هرچه سریع تر اختصاص یابد.

تولید ٦٠ هزار بشکه ای آزادگان جنوبی در سال ٩٥

وی درباره تولید زودهنگام میدان آزادگان جنوبی نیز گفت: قرار بود تا پایان امسال به تولید زودهنگام ٣٠هزار بشکه ای در روز دست یابیم که با مشکلات مالی روبرو شد.

حاجی حسین نژاد ادامه داد: از سوی دیگر شرکت ملی نفت اعلام کرد که به جای ٣٠ هزار بشکه ٦٠ هزار بشکه تولید داشته باشیم که هم اکنون در حال اجرای فرایند تولید ٦٠ هزار بشکه‌ای تا نیمه نخست سال آینده هستیم.

مدیرعامل شرکت متن با بیان این که در حال حاضر ما خیلی پولدار نیستیم، گفت: توسعه کنونی آزادگان جنوبی با وجود کمبود شدید مالی صورت گرفت؛ اما امیدواریم تنگناها مانع از توسعه نشود.

مذاکره پتروپارس برای حضور در میدان گازی کیش

وی درباره مذاکره شرکت پتروپارس با متن برای حضور در غرب کارون تصریح کرد: پتروپارس برای حضور در میدان گازی کیش با متن صحبت کرده است که با توجه به این که شرکت توانمندی است امیدوارم به نتیجه برسد؛ اما در غرب کارون تنها بخشی که مانده واحد فرآورشی آزادگان جنوبی است که در ذهنم نیست با پتروپارس صحبتی شده باشد.

حاجی حسین نژاد گفت: برای اجرای واحد فرآورشی آزادگان جنوبی اعلام کرده ایم که می خواهیم به طور حتم یک شریک خارجی باشد تا بتواند فاینانس کند.

الگوی موفق ایرانی در توسعه فاز نخست آزادگان جنوبی 

وی با اشاره به توسعه میدان آزادگان جنوبی از سوی پیمانکاران ایرانی افزود: چنانچه سرمایه گذاران خارجی تمایل داشته باشند می توانند در توسعه فاز نخست میدان آزادگان جنوبی نیز مشارکت داشته باشند تا هرچه سریع تر به تولید از این میدان دست یابیم.

مدیرعامل شرکت متن با بیان این که قرارداد اولیه چینی ها در توسعه فاز نخست آزادگان جنوبی ٦ میلیارد دلار بود ادامه داد: با این حال آنها بعدها اعلام کردند که این رقم ١٠ تا ١٢ میلیارد دلار بوده و با هزینه پول نیز به ١٥ میلیارد دلار نیز می رسد.

حاجی حسین نژاد گفت: این در حالی است که ما از همان ابتدا از نفت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مجوز ٥,٨ میلیارد دلار را گرفته بودیم که طی یکسال اخیر و با اجرای کار از سوی ایرانیها معتقدیم این طرح با مبلغ کمتر از پنج میلیارد دلار به نتیجه می رسد.

مدیرعامل شرکت متن هزینه سرمایه گذاری در آزادگان جنوبی برای تولید هر بشکه نفت را حدود ١٥ هزار دلار اعلام کرد و افزود: حفاریهای صورت گرفته از سوی پیمانکاران ایرانی ارزان تر از حفاریهای چینی ها بود ضمن این که گمان می کنم با رفع تحریمها این مبلغ نیز کمتر خواهد شد؛ ضمن این که پیمانکاران ایرانی در آزادگان جنوبی در منطقه سراسر مین  و بدون بروز حادثه توانستند به این موفقیت دست یابند.

حاجی حسین نژاد با بیان این که هم اکنون اجرای آزادگان جنوبی از سوی پیمانکاران داخلی به معیاری از سوی ایران برای مذاکره با چینی‌ها بدل شده است، تصریح کرد:‌ ما در آزادگان جنوبی عملکرد خوبی داشتیم و با همین استدلال نیز قیمتهای بالای چینی ها را برای توسعه نپذیرفتیم.

وی همچنین با اشاره به اجرای برجام نیز گفت: هم اکنون مشکل ال سی بانکها حل شده است اما آثار مثبت لغو تحریمها مدتی طول می کشد تا در اجرای پروژه ها خود را نشان دهد.

به نقل از خبرگذاری شانا