تعرفه‌ های جدید برق در بخش خانگی در سال ۹۴ افزایش ۲۰ درصدی تعرفه ‌های برق بدون تغییر ساختار تعرفه‌ ها مصوبه‌ ای بود که در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۹۳ به تصویب هیات وزیران رسید و در تاریخ نهم اسفند ماه برای اجرا از سوی معاون اول ریاست‌ جمهوری ابلاغ شد.

پس از آن، تعرفه‌ های جدید مصرف برق خانگی با ابلاغ وزیر نیرو در تاریخ ۲۷ اسفند ماه در دستور کار شرکت‌های توزیع برق قرار گرفت. در تعرفه اعلام شده مناطق به چهار گروه مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم در مناطق گرمسیر، ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر۱، ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر۲، ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر۳ و ماه‌های گرم در مناطق گرمسیر۴ تقسیم ‌بندی شده‌اند. براساس این گزارش حداکثر بهای انرژی بدون احتساب اضافه پرداختی و تخفیف بند (١-١) شرایط اختصاصی به ازای هر کیلووات ساعت به طور متوسط در مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر ١٧٧٣ ریال و در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ١٥٠٠ ریال خواهد بود.

شرایط اختصاصی مربوط به مصارف خانگی
از سوی دیگر در این گزارش شرایط اختصاصی مربوط به مصارف خانگی نیز اعلام شده است. در این خصوص به منظور تشویق مشترکان برای جابه‌ جایی مصرف از ساعات اوج بار، پس از محاسبه بهای برق مصرفی، اضافه پرداختی مصارف اوج بار و تخفیف مصارف غیراوج بار برای آن دسته از مشترکانی که دارای لوازم اندازه‌گیری چندزمانه هستند دو روش در نظر گرفته شده است. در روش اول اضافه پرداختی مصارف اوج بار مساوی با کل مصرف اوج بار در دوره ضربدر ٤٠٩ ریال خواهد بود. در روش دوم نیز تخفیف مصارف غیراوج بار مساوی با کل مصرف کم‌باری در دوره ضربدر ٢٠٥ ریال (برای مشترکانی که دارای لوازم اندازه‌گیری سه زمانه هستند) و کل مصرف غیراوج بار در دوره ضربدر ٨٢ ریال (برای مشترکانی که دارای لوازم اندازه‌گیری دوزمانه هستند) در نظر گرفته خواهد شد. در این بخش تبصره ‌ای نیز مد نظر قرار گرفته که براساس آن ارقام فوق برای ماه‌های گرم مناطق گرمسیر١ با ضریب یک‌ سوم و مناطق گرمسیر٢، ٣ و٤ با ضریب دوسوم محاسبه می‌شود.
همچنین بهای برق مشترکان جانباز ٢٥ درصد و بیشتر در مناطق عادی و گرمسیر به ترتیب با کسر ٨٠ و ١٠٠ کیلووات ساعت از متوسط مصرف ماهانه انرژی برق آنها محاسبه خواهد شد.
در تعرفه ‌های اعلام شده همچنین به منظور تامین هزینه‌ های اداری برق روستا، شرکت به ازای هر مشترک مبلغ ٢٢٠٠ ریال از مبلغ صورتحساب کسر می‌کند و شورای اسلامی روستا (نگهدارنده شبکه برق) نیز مکلف خواهد بود تا بهای برق تحویلی به مشترکان را برحسب مورد براساس تعرفه‌ های مربوطه (١و٢و٣و٤و٥) محاسبه و از مصرف‌کنندگان دریافت کند.

اصلاح آیین ‌نامه‌ تکمیلی تعرفه‌ برق

همچنین پایگاه اطلاع ‌رسانی وزارت نیرو (پاون) نیز از اصلاح آیین‌ نامه‌ تکمیلی تعرفه‌ برق خبر داد. مدیرعامل توانیر در نخستین نشست کمیته ملی کاهش تلفات برق در سال ۱۳۹۴ در این خصوص اظهار کرد: کاهش تلفات شبکه توزیع در سال ۹۳ به صرفه ‌ جویی مصرف برق منجر شده که معادل فعالیت یکساله یک نیروگاه یک‌هزار مگاواتی است. همایون حائری از افزایش انرژی تحویلی به شبکه در سال ۹۳ درمقایسه با سال ۹۲ خبر داد و گفت: انرژی تحویلی به شبکه از ۱۹۴ میلیارد و ۴۷۲ میلیون کیلووات ‌ساعت در سال ۹۲ به ۲۰۶ میلیارد و ۵۲۰ میلیون و ۶۶۳ هزار کیلووات‌ ساعت در سال ۹۳ رسید. به‌ گفته وی، انرژی توزیع‌شده نیز در دوره مورد بررسی از ۱۶۵ میلیارد و ۶۳۱ میلیون و ۸۰۲ هزار کیلووات ‌ساعت به ۱۸۰ میلیارد و ۳۱۴ میلیون و ۶۱۳ هزار کیلووات ‌ساعت رسیده است. وی سپس با بیان آنکه در نیمه دوم سال گذشته ۲۲ نشست کمیته ملی طرح جهادی مهندسی کاهش تلفات برگزار شده است، اظهار کرد: در این نشست‌ها راهکار‌های اجرایی مهم بررسی، اولویت‌بندی و اجرای آنها پیگیری شده است. حائری درخواست اصلاح آیین‌نامه‌ تکمیلی تعرفه ‌های برق با رویکرد کاهش تلفات، راه ‌اندازی داشبورد مدیریت کاهش تلفات به ‌منظور کنترل روند اقدام‌ها، تغییر سطوح ولتاژ خطوط طولانی شبکه، سنجش‌ پذیری دقیق میزان تلفات هر شرکت ازطریق نصب کنتورهای مدیریت شبکه، کنترل صحت سامانه اندازه‌ گیری مصارف مشترکان دیماندی ازطریق نصب کنتورهای هو شمند و استفاده از ترانسفورماتورهای کم‌ ظرفیت و کم ‌تلفات برای کاهش و حذف شبکه ‌های فشار ضعیف را از تصمیم‌ های این کمیته در دو بخش تلفات فنی و غیرفنی برشمرد و افزود: در راستای استفاده از ترانسفورماتورهای کم ‌ظرفیت و کم‌ تلفات، خطوط تولید ترانس‌های AB و CC در شرکت ایران ترانسفو راه ‌اندازی شد. وی خرید ۳۶۰ هزار دستگاه کنتور هوشمند مشترکان دیماندی شرکت‌ها، نصب کنتور مرجع در مجموعه ‌های تجاری و مسکونی کنترل بار راکتیو شبکه و اصلاح ضریب قدرت و تامین برق مشترکان دیماندی بالای ۱۵۰ کیلووات ازطریق ولتاژ اولیه را از دیگر تصمیم‌های اتخاذ شده در این کمیته اعلام کرد.

به ‌گفته مدیرعامل شرکت توانیر، برنامه کاهش تلفات شبکه در سال ۱۳۹۴ نیز با اقدام ‌های مهمی شامل نظارت مستمر بر روند اقدام ‌های اجرایی و ارزیابی عملکرد شرکت‌ها در زمینه کاهش تلفات، پیگیری اجرای نصب کنتورهای AMI، نهادینه ‌سازی تفکر مهندسی در توسعه شبکه با دیدگاه کاهش تلفات، تمرکز بر مدیریت سمت تقاضا، تسهیل در مقررات توسعه تولید پراکنده و انرژی‌ های تجدیدپذیر برای دست‌یابی به هدف تلفات کمتر از ۱۰ درصدی شبکه برق با جدیت پیگیری خواهد شد. وی با بیان اینکه کاهش تلفات از شاخص‌ های مهم ارزیابی عملکرد مدیران شرکت‌های برق است، تصریح کرد: مسامحه در اجرای طرح‌های مصوب کمیته یادشده غیرقابل پذیرش خواهد بود.