بر اساس گزارش چشم انداز سال ٢٠١٦ موسسه تحقیقاتی Bloomberg New Energy Finance، به دلیل رشد ضعیفتر از انتظار اقتصاد چین و تجدید ساختار اقتصادی این کشور، میزان انتشار گازهای گلخانه ای چین قبل از سال ٢٠٢٥ به حداکثر خود خواهد رسید.

این در حالی است که دولت چین در سال گذشته میلادی، در گزارش مشارکت ملی در کاهش انتشارات (INDC) در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل اعلام کرد که انتشار گازهای گلخانه ای این کشور تا سال ٢٠٣٠، همچنان صعودی خواهد بود.

گزارش موسسه تحقیقاتی یادشده، نشان می دهد که با وجود روند کاهشی انتشار گازهای گلخانهای چین، به دلیل افزایش تولید برق از نیروگاههای با سوخت زغالسنگ در هند و دیگر اقتصادهای نوظهور منطقه آسیا، همچنان میزان انتشار گازهای گلخانهای جهان تا سال ٢٠٤٠ روندی افزایشی خواهد داشت و حدود ٥ درصد بیشتر از سال ٢٠١٥خواهد بود.

با وجود آن که پیش بینی می شود حدود ٧ میلیارد دلار و ٨٠٠ میلیون دلار بین سالهای ٢٠١٦ تا ٢٠٤٠ در سراسر جهان درتوسعه انرژیهای تجدیدپذیر سرمایه گذاری خواهد شد (دو سوم آن مربوط به بخش تولید برق است)، اما برای تحقق هدف توافقنامه پاریس در مورد تغییر اقلیم، مبنی برنگهداری افزایش دمای کره زمین کمتر از دو درجه سانتیگراد نسبت به دوران قبل از صنعتی شدن، همچنان میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز است.

مهمترین یافته های مطالعه یادشده در مورد دورنمای تولید انواع انرژی تا سال ٠٢٠٢ به شرح زیراست:

سطح قیمت زغال سنگ و گاز پایین خواهد بود؛ به دلیل عرضه زیاد این دو حامل انرژی و اشباع بازار، انتظارمی رود قیمت آنها نزولی باشد. این موضوع سبب کاهش هزینه تولید برق نیروگاههای زغال سنگی و گازی می شود.

هزینه های تولید انرژی باد و خورشید به سرعت کاهش می یابد؛ سطح هزینه تولید هر مگاوات ساعت برق تولیدی از نیروگاههای بادی (در منطقه خشکی) وخورشیدی به ترتیب ٤٠ درصد و ٦٠ درصد تا سال ٢٠٤٠کاهش خواهد یافت. به این ترتیب، این فناوریها به ارزانترین روشها برای تولید برق در تعدادی از کشورها در دهه ٢٠٢٠و بخش وسیعی از کشورهای جهان در دهه ٢٠٣٠ تبدیل خواهند شد. بطوری که هزینه هر واحد برق تولیدی نیروگاههای بادی و خورشیدی از برق تولیدی نیروگاههای گازی و زغالسنگی کمتر می شود.

میزان سرمایه گذاری در انرژیهای تجدیدپذیربیش از سه برابر سوختهای فسیلی خواهد بود؛ تا سال ٢٠٤٠ نیروگاههای سوخت فسیلی (گاز و زغالسنگ) ٢,١ هزا میلیارد دلار و انرژیهای تجدید پذیر ٧.٨ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب خواهند کرد.

یکی از عوامل اصلی رشد مصرف برق، افزایش شدید خودروهای الکتریکی خواهد بود؛ خودروهای الکتریکی با در اختیار گرفتن ٣٥ درصد از سهم بازار خودروهای سبک جدید در سال ٢٠٤٠ ، تقاضای جهانی برق را هشت درصد افزایش خواهند داد. تعداد خودروهای الکتریکی در سال ٢٠٤٠ (٤١ میلیون) حدود ٩٠ برابر سال ٢٠١٥ خواهد شد.

بازار باتریهای کوچک پر رونق خواهد بود؛ افزایش خودروهای الکتریکی و کاهش هزینه باتریهای لیتیوم منجر به گسترش استفاده از آنها در سیستمهای خورشیدی در بخش خانگی و تجاری خواهد شد. ظرفیت ذخیره باتریها به شدت بالا خواهد رفت ( از ٤٠٠ مگاوات کنونی به ٧٦٠ گیگاوات در سال ٢٠٤٠).

سهم انرژیهای تجدیذیر در تولید برق آمریکا واروپا افزایش می یابد؛ ٧٠ درصد برق اروپا در سال ٢٠٤٠از محل نیروگاههای بادی، خورشیدی و آبی تأمین خواهد شد. در حال حاضر این رقم، حدود ٣٢ درصد است . همچنین در آمریکا، این سهم از ١٤ درصد کنونی به ٤٤ درصد در سال ٢٠٤٠ افزایش خواهد یافت و سهم گاز درتولید برق در آمریکا از ٣٣ به ٣١ درصد کاهش می یابد.

نشریه هفتگی تحولات بازر نفت و گاز مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی در ادامه این مطلب یادآور شد؛ در یک نگاه کلی، پیش بینی موسسه BNEF نشان می دهد که تولید برق از انرژیهای باد و خورشید با شتاب و سرعت زیادی تا سال ٢٠٤٠ که تاکنون درباره هیچکدام از حاملهای انرژی دیده نشده، افزایش خواهد یافت. بر این اساس، موسسه یادشده انتظار دارد تا سال ٢٠٢٧، تولیدبرق از نیروگاههای با انرژیهای تجدیدپذیر (باد و خورشید) از نیروگاههای گازی بیشتر شده و تا سال ٢٠٣٧ از نیروگاههای زغالسنگی فزونی گیرد.

در استناد به پیش بینی ها در مورد آینده انرژیهای تجدیدپذیر، باید یادآوری کرد که این برآوردهای خوشیبنانه با نااطمینانیهای زیادی مواجه است. به علاوه، واقعیت های بازار و تجارت سوختهای فسیلی و همچنین شرایط اقتصادجهانی تحقق چنین تحولاتی را در بازار انرژیهای تجدیدپذیر با تردید جدی مواجه می کند.

به نقل از خبرگذاری شانا