مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: تا هشت سال آینده (افق ۱۴۰۴) خطوط انتقال فشار قوی گاز کشور از ۳۶ هزار کیلومتر به ۴۵ هزار کیلومتر می‌رسد.
به گزارش خبرنگار، سعید توکلی، روز (یکشنبه، ۲۶ آذرماه) در نشستی با خبرنگاران ضمن تشریح فعالیت‌های شرکت انتقال گاز، گفت: این شرکت از لحاظ حجم تاسیسات در رتبه نخست آسیا و در رتبه چهارم دنیا پس از کشورهای روسیه، آمریکا و کانادا قرار دارد.

وی حجم انتقال گاز در ۲۳ آذرماه را ۷۴۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این رقم در مقایسه با دوره مشابه پارسال ۵۲ میلیون مترمکعب معادل ۷,۵ درصد افزایش داشته است.

توکلی چشم انداز شرکت انتقال را سرآمدی در تراز جهانی عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین رویکردهای شرکت استفاده از فناوری و روش‌های نوین نگهداری و تعمیرات است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با بیان این که ماموریت این شرکت با تاکید بر انتقال پاک و ایمن گاز انجام می‌شود، ادامه داد: به‌کارگیری استانداردهای جهانی به‌ویژه در زمینه دارایی های فیزیکی که اطلاعات وارد شده متناسب با این موضوع در کل شبکه انتقال گاز پایش شده، از دیگر رسالت‌های شرکت انتقال گاز است.

افزایش حجم انتقال گاز به سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب

وی درباره چشم انداز این شرکت در افق ۱۴۰۴ گفت: هم اکنون ۳۶ هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز فشار قوی داریم که در افق ۱۴۰۴ مقرر شده با ۲۶ درصد افزایش به ۴۵ هزار کیلومتر برسد و تعداد مراکز بهره برداری از ۴۰ مرکز کنونی به ۷۴ مرکز می‌رسد، همچنین تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار از ۷۹ ایستگاه کنونی به ۱۳۰ می‌رسد و میزان انتقال گاز نسبت به تعهد امسال (بالغ بر ۲۴۰ میلیارد مترمکعب) به ۴۰۰ میلیارد مترمکعب در افق ۱۴۰۴ خواهد رسید.

وی افزود: بهره‌مندی از سازوکارهای هوشمند و فناوری‌های نو برای پایش خط لوله از دیگر فعالیت‌های شرکت انتقال گاز است، همچنین ما باید بتوانیم بر اساس پارامترهای کلی سلامت خط لوله عمل کنیم تا شبکه ای پایدار و مطمئن داشته باشیم.

توکلی درباره رعایت حریم خطوط لوله انتقال گاز در کشور گفت: از جمله مسئولیت‌های اجتماعی شرکت انتقال گاز در کشور در ارتباط با طرف‌های ذینفع و حریم و مجاوران خطوط لوله است، یکی از دغدغه های اصلی ما این است که اگر مجاوران خطوط لوله بدون در نظر گرفتن مسائل ایمنی و رعایت حریم خطوط لوله اقدام به ساخت و ساز کنند نه تنها منجر به ایجاد شرایط ناایمن برای مجاوران می‌شود بلکه خط لوله نیز به عنوان یکی از مهمترین کریدورها در جریان انرژی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز، ادامه داد: بر این اساس به آگاه سازی کردن مجاوران خطوط لوله، استعلام از طریق سامانه‌های حفاظت از حریم، برگزاری جلسه‌هایی با وزارتخانه‌ها و اداراتی که زیرساخت های کشور را اجرایی می‌کنند، پرداختیم.

ضریب بالای پایداری انتقال گاز در کشور

وی درباره تاسیسات و تجهیزات انتقال گاز کشور گفت: اکنون بالغ بر ۲۸۲ توربوکمپرسور در شرکت انتقال گاز نصب شده که ۱۶۲ توربوکمپرسور و از تعداد ۷۹ ایستگاه تقویت فشار ۵۲ ایستگاه فعال هستند.

توکلی درباره واحدهای یدک شرکت انتقال گاز توضیح داد: به کارگیری واحدهای یدک، ریسک بهره برداری را بالا می‌برد با این حال استفاده از این واحدها سبب پایداری شبکه متناسب با میزان مصرف خانگی و صنعتی است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با تاکید بر صرفه جویی در مصرف گاز گفت: اگر بتوانیم در مصرف گاز صرفه جویی کنیم میزان صرفه جویی شده می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر صادرات گاز کشور بگذارد.

توکلی درباره پیگرانی هوشمند اظهار کرد: در پیگرانی هوشمند، پایش مشکلات و ایرادهای خطوط لوله انجام می‌شود و برای سلامت تاسیسات ما به این پیگ هوشمند نیاز داریم که خوشبختانه موفق به بومی سازی این پیگ در سایز ۳۰ اینچ شده‌ایم.

صرفه جویی ۱۳۰ میلیارد تومانی در تعمیرات شبکه گاز

وی درباره روش‌های تعمیرات بدون تخلیه گاز اظهار کرد: در روش‌های سنتی خط لوله را برش می دادند و گاز آن بخش از خط را تخلیه می کردند که منجر به آلودگی محیط زیست می‌شد اما از پارسال تاکنون بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان صرفه جویی با استفاده از روش‌های تعمیرات بدون تخلیه گاز انجام شده است.

توکلی درباره واکنش اضطراری در شرایط بحران گفت: در حادثه کرمانشاه همکاران شرکت ملی گاز در نخستین ساعات پس از وقوع زلزله به نشت یابی و بررسی سلامت خطوط انتقال گاز و شبکه گازرسانی پرداختند که با این نشت یابی قدم به قدم مشخص شد شبکه انتقال و گازرسانی سلامت و ایمنی کافی را دارد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با بیان این‌که طی یک سال اخیر هیچ حادثه منجر به فوت نداشتیم و بر اساس استانداردهای بین المللی وضع ایمنی خطوط لوله بسیار قابل قبول است، ادامه داد: ما پیش از فصل مصرف با همکاری بخش دیسپچینگ بررسی‌هایی را درباره شبکه فشار قوی انجام می‌دهیم و اگر نیاز باشد ارتباطات و اتصال‌هایی را بین خطوط ایجاد می‌کنیم و در برخی زمان‌ها از حداکثر ظرفیت استفاده می‌کنیم.

استفاده از توربین ملی در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز

توکلی درباره ساخت توربین ملی توضیح داد: کشور ما توانسته در حد ۲۵ مگاوات نخستین توربین داخلی را در ایستگاه تقویت فشار دهق مورد بهره برداری قرار دهد که تاکنون نیز بسیار موفقیت آمیز عمل کرده است.

وی افزود: شرکت انتقال گاز افزون بر این که بهره بردار بوده امسال برای نخستین بار در ساخت، طراحی و نصب ایستگاه فراشبند ۱۰ موفق بوده و در کمتر از یک سال و نیم توانسته سه واحد ۲۵ مگاوات و ایستگاه تقویت فشار فراشبند را به بهره برداری برسانیم.

وی ادامه داد: خطوط لوله سراسری انتقال گاز از قدیمی ترین خط (خط اول) تا جدیدترین خط (خط کیاسر دامغان و خط ششم سراسری) همگی در حال بهره برداری ایمن هستند و همواره پایش و نگهداری می‌شوند.

خیال راحت استان‌های شمالی از تامین گاز در فصل سرما

توکلی درباره خط تقویتی شمال کشور گفت: سال‌های گذشته شبکه شمال کشور به علت تک خطی بودن و دیگر موارد دچار افت فشار و حتی قطع گاز می شد، اما خوشبختانه با راه اندازی خط ۴۲ اینچ دامغان کیاسر به طول ۱۵۵ کیلومتر به پایداری شبکه انتقال گاز رسیدیم.

وی افزود: خط ششم سراسری در غرب کشور، گاز شیرین سازی شده در پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی و بخشی از پالایشگاه گازی بیدبلند را به سمت شمال غرب کشور انتقال و بحث صادرات گاز به نفتشهر و شلمچه را نیز پوشش می‌دهد.

توکلی ادامه داد: خط پنجم سراسری نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر از ابتدا برای انتقال گاز ترش پیش بینی شده بود که با توجه به افزایش انتقال گاز تصمیم گرفته شد تا قدرت مانوری برای انتقال گاز شیرین توسط خط سراسری انتقال گاز پنجم در نظر گرفته شود، بنابراین از کیلومتر ۵۹ تا ۴۹۳ این امکان فراهم شد که خطوط لوله پنجم و ششم با یکدیگر به صورت طراحی خط لوله کمکی موازی (لوپ) روی ایستگاه‌های تقویت فشار خط پنجم کار کنند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز اظهار کرد: شرکت انتقال گاز در بهار و تابستان برنامه ریزی می‌کند تا تعمیرات لازم را روی خطوط و تاسیسات انتقال گاز انجام دهد، که این کار توسط شرکت‌های داخلی انجام می شود، این در حالی است که تعمیرات خطوط لوله گاز دار بسیار سخت و حساس است.

توکلی اظهار کرد: در سال‌های اخیر بر اساس سیاستی که وزارت نفت داشته، الزام بر این بوده است که نیروگاه‌ها در اوج مصرف خود بتوانند از گاز طبیعی بهره مند شوند، به همین دلیل رکورد تعمیرات اساسی در تابستان از ۴۵ روز به ۲۲ روز کاهش یافت و ۱۷ تا ۲۲ درصد از میزان آلودگی ناشی از مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها کاسته شد.