مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به سفید شدن وضع خوزستان و کاهش مراجعان بیماران کرونایی به بیمارستان نفت تهران، گفت: این به معنای مهار و کنترل بیماری نیست؛ رعایت دستورعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی الزامی است و همچنان باید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن چندباره دست‌ها توجه کرد.

حبیب‌الله سمیع در گفت‌وگو با خبرنگار تصریح کرد: خوشبختانه روند شیوع ویروس کرونا در خوزستان کاهش یافته است و هم‌اکنون این استان در وضعیت سفید قرار دارد. هرچند استان تهران همچنان در وضعیت قرمز و هشدار به‌سر می‌برد، اما روند مراجعان بیماران کرونایی به بیمارستان نفت نسبت به هفته‌های اخیر کاهش داشته است.

وی به آماری از موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان نفت تهران اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۳۰ بیمار کرونایی در بیمارستان نفت تهران بستری هستند که این میزان ابتلا نسبت به هفته‌های گذشته بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. روند کاهشی مراجعان بیماران کرونایی به بیمارستان نفت تهران نشان‌دهنده رعایت الزامات بهداشتی از سوی مردم بوده است که اگر ملاحظات و برنامه‌های بهداشتی به شیوه‌ای اصولی ادامه یابد می‌توان به مهار کامل و کنترل این بیماری در کشور امیدوار بود.

کادر درمان؛ دغدغه اصلی سازمان

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ایجاد انگیزه لازم برای کادر پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری به‌منظور ادامه فعالیت‌ها و ارائه خدمات درمانی به کارکنان را از اولویت‌های کنونی این سازمان برشمرد و اظهار کرد: وظیفه داریم شرایط سخت حاکم بر بیمارستان‌ها را تا حدودی برطرف کنیم. کار کردن به مدت طولانی با لباس‌های ایزوله سخت و آزاردهنده است مضاف بر آنکه با وجود این نوع پوشش، تضمینی برای در امان ماندن از ابتلا به این ویروس وجود نخواهد داشت و به کرات شاهد ابتلای کادر پزشکی و پرستاری هستیم. به همین دلیل در این شرایط بحرانی تنها کاری که می‌توان برای این قشر از جامعه انجام داد این است که با ارائه برخی تسهیلات انگیزه لازم را ایجاد کرد و از مدیران ارشد وزارت نفت انتظار حمایت بیشتر داریم.

سمیع گفت: هر چند در ماه‌های آتی احتمال شیوع گسترده‌تر این بیماری در سطح کشور وجود دارد، باید تمهیدات ویژه‌ای برای فضای فیزیکی، تجهیزات پزشکی، سرمایه‌ای و مصرفی مهیا کرد که در این میان مهم‌ترین دغدغه ما نیروی انسانی است که باید کمترین لطمه و آسیب را ببیند.

وی تصریح کرد: در آستانه روز پزشک و هفته دولت قرار داریم که امیدوارم با مساعدت‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بتوان تا حدودی از فعالیت‌های این عزیزان قدردانی کرد. همچنین یکی از اقدام‌هایی که لازم دانستیم برای تقویت انگیزه کادر درمان انجام دهیم این است که در جلسه اخیر هیئت مدیره مصوب شد کادر درمانی که به کرونا مبتلا می‌شوند در ایام استعلاجی بتوانند از مزایای غیرمستمر خود برخوردار باشند.

اثربخشی اقدام‌های نفت در مواجهه با کرونا

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در ادامه به اثربخشی اقدام‌های پیشگیرانه صنعت نفت برای مقابله با ویروس کرونا اشاره و اظهار کرد: با وجود شیوع گسترده بیماری کرونا در سطح کشور، اما شاهد توقف فعالیت‌های تولید نفت و گاز در کشور نبودیم که این مسئله نشان از آن دارد که دستورعمل‌ها و اقدام‌های پیشگیرانه صنعت نفت برای مقابله با بحران ویروس کرونا توانسته موفق عمل کند و تولید بدون وقفه ادامه داشته باشد.

سمیع افزود: آمارهای به‌دست آمده از میزان موارد ابتلا و بستری صنعت نفت مشابه آمار کشوری است، اما نکته حائز اهمیت این است که تولید و توزیع فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در کشور دچار خدشه نشده و فعالیت به روال سابق در حال انجام است و شرکت‌های وابسته به وزارت نفت کماکان در حال فعالیت هستند. این مسئله نشان‌دهنده هماهنگی، انسجام و برنامه‌ریزی دقیق مدیریت‌های شرکت‌های نفتی، اچ‌اس‌یی و سازمان بهداشت و درمان است که توانسته‌ایم کاراکترهای پیشگیرانه را انجام دهیم و هم موارد ابتلا را درست مدیریت کنیم تا تولید آسیب نبیند.

تامین دارو به میزان مطلوب و خرید دستگاه‌های ونتیلاتور

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با بیان اینکه خوشبختانه وضع بیمارستان‌های تحت پوشش این سازمان در زمینه تهیه دارو مطلوب است، عنوان کرد: داروی رمدسیویر و فاویپیراویر به میزان مناسب تهیه شده و استفاده از داروی رمدسیویر برای بیماران کرونایی بدحال در آی‌سیو نتایج امیدوارکننده‌ای نیز به همراه داشته است. در نظر داریم تا دپوی مختصر دارویی نیز در حد توانمان برای شرایط حاد و اضطراری که ممکن است در آینده شاهد آن باشیم، پیش‌بینی کنیم.

وی همچنین از تجهیز همه بیمارستان‌های نفت به دستگاه ونتیلاتور جدید در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: ترک تشریفات خرید ۲۰ دستگاه ونتیلاتور نیز تصویب شد و هم‌اکنون فرآیند خرید آن در حال پیگیری است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به موجودی بیمارستان‌های نه‌گانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اضافه شود، همچنین محدودیت تهیه لوازم مصرفی به‌ویژه ماسک نیز از آن دست مسائلی است که باید برای رفع آن اقدام کرد.

سمیع افزود: افزایش تعداد تخت‌های ICU و ویژه نیز از دیگر دغدغه‌های سازمان بهداشت و درمان است که از الزام‌های عبور از پیک شیوع این ویروس در ماه‌های آینده سال به شمار می‌رود و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده بتوان این مسئله را برطرف ساخت. کمبود دستگاه اکسیژن‌ساز و مخازن اکسیژن مایع نیز از آن دست مواردی است که همه بیمارستان‌های سطح کشور را به نوعی درگیر خود کرده است، چراکه شرکت‌های ارائه‌کننده نمی‌توانند به میزان کافی این دستگاه‌ها را در اختیار متقاضیان قرار دهند. امیدواریم موانع موجود برای خرید آن هر چه سریع‌تر برطرف شود.

وی یادآور شد: هم‌اکنون پیش‌بینی‌های لازم برای تهیه واکسن آنفلوآنزا صورت گرفته است، به‌گونه‌ای‌ که براساس نیازسنجی‌های انجام‌شده درخواست ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا به وزارت بهداشت داده‌ایم تا در فصل سرد سال با کمبود واکسن روبه‌رو نباشیم.

بازسازی و تجهیز مراکز درمانی

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به بازسازی و نوسازی بیمارستان جم اشاره و عنوان کرد: طرح بازسازی و توسعه این بیمارستان از سوی پیمانکار مربوطه در حال پیگیری است که این مسئله مرهون توجه فعالان صنعت گاز مستقر در منطقه عسلویه است. جا دارد در اینجا قدردانی ویژه‌ای از این عزیزان داشته باشم که زحمات بی‌شائبه‌ای را متحمل شده‌اند.

وی افزود: حمایت‌های مالی شورای راهبردی پتروشیمی منطقه ماهشهر رقمی بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان برای بیمارستان ماهشهر و شورای راهبردی پتروشیمی عسلویه نیز رقمی معادل ۷ میلیارد تومان بوده که این ارقام برای تجهیز بیمارستان‌های کنگان، جم و عسلویه در نظر گرفته شده است؛ شرکت ملی گاز ایران نیز برای بازسازی بیمارستان جم و نیز بازسازی بخش تأسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اقدام کرده است.

سمیع گفت: وسایل حفاظت فردی و مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار مراکز درمانی ‌وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته؛ از جمله در مسجدسلیمان امکانات خوبی در دو مرحله ازسوی شرکت‌های نفت و گاز خریداری شد و ‌در اختیار بیمارستان ۲۲ بهمن این شهر که به‌عنوان بیمارستان معین کرونا انتخاب شده بود، قرار داده شد. ‌