سرپرست منطقه عملیاتی قشم در شرکت نفت فلات قاره ایران از پیش‎راه‎اندازی تاسیسات فراورش گاز میدان مشترک هنگام خبر داد و گفت: شمارش معکوس بهره‌برداری از این تاسیسات آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، شهسوار ارغش با بیان این مطلب افزود: این تاسیسات با ظرفیت فرآورش روزانه ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز ‌طبیعی به زودی به بهره‌برداری می‎رسد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این تاسیسات، مشعل میدان هنگام در جزیره قشم خاموش می‌شود و با بهره‌برداری از این پروژه، افزون بر تامین گاز نیروگاه‌های قشم شامل نیروگاه قشم مولد، تولید همزمان آب و برق مپنا و صنایع جزیره قشم، گاز مازاد برای تامین نیاز نیروگاه بندرعباس ارسال خواهد شد.

به گفته ارغش، با بهره‌برداری از این تاسیسات و جمع‌آوری گازهای همراه نفت، در مدت زمان کمتر از یک سال کل هزینه سرمایه‌گذاری بازگشت داده می‌شود و دستاوردهای متعدد زیست محیطی نیز برای بزرگترین جزیره خلیج فارس در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به ظرفیت تولید روزانه ٨٠ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در میدان مشترک هنگام، یادآور شد: با گذشت زمان، این میدان از تولید نفت به تولید گاز سوق پیدا خواهد کرد

ارغش خاطرنشان کرد: قطعا افزایش ظرفیت تولید گاز منجر به تحولات اقتصادی و عمرانی گسترده‌ای در سطح جزیره قشم با ساخت صنایع جدید می‎شود و حتی امکان احداث واحدهای کوچک LNG نیز وجود دارد.

برنامه‎ریزی برای افزایش ظرفیت تولید گورزین

سرپرست منطقه قشم در شرکت نفت فلات قاره ایران حجم ذخایر هیدروکربورى در میادین قشم و سواحل دریایی اطراف آن را حدود ٤٠ تریلیون فوت مکعب گاز و حدود سه میلیارد بشکه نفت خام عنوان کرد.

وی با اشاره به تولید روزانه ۲ میلیون مترمکعب گاز از میدان گورزین در جزیره قشم افزود: با تکمیل مراحل نصب تجهیزات و خط لوله در دو حلقه چاه این میدان، ظرفیت تولید روزانه گاز افزایش می‎یابد.

ارغش با یادآوری اینکه در مجموع ١٧ میدان هیدروکربوری شامل میادین سلخ، تفتان، توسن، دوست کوه، هالور، فروز، هنگام، صالح شمالی، هرمزها و … در درون و پیرامون جزیره قشم کشف شده است، یادآور شد: در آینده با توسعه این میادین، قشم به یکی از هاب‌های تولید گاز در خلیج فارس تبدیل خواهد شد.

طرح ساخت مجتمع فرآورشی نفت و گاز هنگام از مهرماه سال ۸۹ در دستور کار قرار گرفت و امسال به‎طور کامل بهره‎برداری می‎شود.