امسال تابستان خاموشی از همیشه نزدیک تر است چراکه برآورد می ‌شود پیک بار به ۵۳ هزار مگاوات برسد اما در این بین تعویض لامپ‌ های پرمصرف می ‌تواند نقش موثری در گذر از خاموشی تابستان داشته باشد.به گزارش ایسنا، با حذف لامپ‌ های رشته‌ای حدود ۱۷۰۰ مگاوات معادل دو نیروگاه کاهش پیک مصرف به وجود می آید که این مساله می‌ تواند تاثیر بسیار خوبی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

علاوه بر این نیز حذف لامپ های رشته ای می تواند در کاهش هزینه سبد خانوار نیز موثر واقع شود، براساس برآوردهای صورت گرفته حذف لامپ ‌های پرمصرف و استفاده از لامپ ‌های کم مصرف می تواند تا ۵ برابر هزینه سبد خانوار را کاهش دهد.

میزان کارکرد یک لامپ رشته ‌ای یک هزار ساعت و کارکرد یک لامپ کم‌ مصرف هشت هزار تا ۱۶ هزار ساعت و میزان کارکرد یک لامپ LED ۳۰ هزار ساعت تخمین زده شده است به این ترتیب باید گفت که عدم استفاده از لامپ ‌های رشته‌ ای به نفع مصرف ‌کننده خواهد بود.

بر همین اساس نیز طبق مصوبه هیات دولت تولید و واردات لامپ ‌های پرمصرف بالای ۴۰ وات متوقف شده و برای لامپ ‌های زیر ۴۰ وات رشته ‌ای نیز که لامپ ‌های پربازده ‌ای هستند جایگزین‌ هایی وجود دارد اما به گفته سجادی مدیر عامل سازمان بهره وری انرژی تصمیم بر این بوده که این کار به تدریج انجام شود و قرار است که در آینده ای نزدیک برای حذف آن ها نیز تدبیراتی صورت بگیرد.

وی درباره میزان واردات لامپ ‌های کم‌ مصرف اظهار کرد: ۱۰ تا ۱۵ میلیون لامپ کم ‌مصرف وارد کشور می ‌شود که به همین میزان نیز به طور سالانه تولید صورت می ‌گیرد.

سجادی در خصوص شایعه سرطان زا بودن این لامپ ها گفت: بحث سرطان ‌زا بودن لامپ ‌های کم‌ مصرف در سال ‌های گذشته همواره مطرح بوده، اما موضوعی که احتمال مطرح شدن  آن را تقویت می‌ کند تمایل برخی سود جویان برای جلوگیری از رونق گرفتن بازار لامپ‌ های کم ‌مصرف بوده است.

به گفته مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی براساس تست ‌هایی که در آزمایشگاه ‌های معتبر و آزمایشگاه سازمان بهره‌ وری انرژی صورت گرفته این لامپ‌ ها سرطان ‌زا نیستند و در حال حاضر در تمام دنیا از لامپ ‌های کم ‌مصرف استفاده می ‌شود.

سجادی با بیان این‌که تاکنون سالانه ۶۰ میلیون لامپ رشته ‌ای در کشور تولید می ‌شد، گفت: واردات لامپ رشته ‌ای به کشور ممنوع است و اگر به صورت قاچاق نیز در بازار دیده شود قطعا با آن مقابله خواهد شد.

با این تفاسیر به نظر می رسد که استفاده از لامپ های کم مصرف می تواند تاثیر بسیاری در صرفه جویی انرژی و حتی هزینه خانوار باشد و می توان گفت که اگر همه خانواده ها در این امر شریک شوند می توان گامی بزرگ برداشت.

به نقل از خبرگذاری ایسنا