وزیر نفت از تولید روزانه ٣٥ هزار بشکه نفت از لایه‎ نفتی میدان مشترک گازی پارس جنوبی در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش خبرنگار بیژن زنگنه روز سه شنبه (١٧ اسفندماه) در حاشیه جلسه کارگروه رفع موانع تولید گیلان در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در جنوب کشور چه در مناطق خشکی و چه دریا برنامه‎های مفصلی داشته و داریم، اظهار کرد: بزرگترین میدان مشترک ما میدان گازی پارس جنوبی است که خوشبختانه اکنون در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که از سال‎های آینده، در برداشت روزانه و تجمعی از قطر عقب نیفتیم و امیدوارم که بتوانیم جلو بزنیم.

وی افزود: در حوزه‎های خشکی بیشترین تمرکز ما روی توسعه حوزه‎های نفتی مشترک یادآوران، یاران و آزادگان در غرب کارون است که تولید این میدان‎ها نزدیک به ٢٨٠ هزار بشکه در روز است و امسال از این رقم فراتر خواهد رفت، در میدان‎های کوچکتر کارهای دیگری هم داریم که دنبال می‎کنیم.

وزیر نفت با اشاره به میدان نفتی سردار جنگل گفت: در منطقه خزر، تنها منطقه کشف شده قطعی ما میدان سردار جنگل است که میدان مشترک نیست اما در میدان‎هایی که مشترک می‎دانیم هنوز با همسایه‌ها به توافق نرسیدیم و نه آنها برداشت می‎کنند و نه ما برداشت می‎کنیم.

زنگنه ادامه داد: ما روی آنها ادعا داریم و فکر می کنیم در محدوده ٢٠ درصدی اختصاصی ایران اسلامی است.

وی با بیان این‎که سایت نفتی سردار جنگل در عمق ٨٠٠ – ٩٠٠ متری قرار دارد، گفت: حداکثر عمق در آب‎های خلیج فارس یکصد متر است که یک غواص می‎تواند به راحتی کارهایش را انجام بدهد اما برای حضور در آب‎های ٨٠٠- ٩٠٠ متری نیاز به فناوری مخصوص است.

وزیر نفت کار در میدان سردار جنگل را نیازمند مشارکت شرکت‎هایی با تجربه دانست و گفت: کارهای پیچیده و سرمایه سنگینی برای این کار نیاز است که باید تامین شود.

وی گفت: البته امکان این را داریم که در آن منطقه در حریم منطقه گیلان یک صنعت پایه قوی برای پتروشیمی راه اندازی کنیم که اگر سرمایه گذار پیدا شود، اجازه خوراکش را می‎دهیم.

شرکت در جلسه‎های اقتصاد مقاومتی، کارگروه رفع موانع تولید، نشست توسعه گردشگری و بازدید هوایی از سایت نفتی سردار جنگل رودسر از جمله برنامه های سفر یک‌روزه وزیر نفت به استان گیلان است.