بیژن زنگنه، وزیر نفت برای شرکت در یکصد و هفتاد و سومین نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دقایقی پیش تهران را به مقصد وین ترک کرد.

به گزارش خبرنگار، یکصد و هفتاد و سومین نشست اوپک فردا (پنجشنبه، نهم آذرماه) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار می شود. اظهارنظر وزیران نفت عضو این سازمان حاکی از آن است که تمدید توافق کاهش عرضه نفت مدنظر بیشتر اعضای این سازمان است. اما آنچه قرار است در این نشست بررسی شود تمدید توافق برای یک دوره ۶ یا ۹ ماهه است. به نظر می رسد اعضای اوپک توافق کاهش عرضه تا پایان سال ۲۰۱۸ را با همراهی غیراوپکی‌ها تمدید کنند.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۹۵) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید است.

۱۰ روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گردهم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو اوپک نیز مورد توافق شد، روسیه با تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد و در نشست ۱۷۲ این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق اوپک تا مارس ۲۰۱۸ تمدید شود و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

گسترش تولید شیل اویل یکی دیگر از اصلی‌ترین مباحث مورد بررسی در این نشست خواهد بود که افزایش آن بدون تردید، قیمت نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.