معاون وزیر نفت در مراسم رونمایی از پروژه کنتور هوشمند گاز گفت: ۵۰ سال دوم حیات شرکت ملی گاز ایران حرکت از کمیت به کیفیت و باز تعریف فرآیندهایی است که سبب کیفیت خدمات می‌شوند.

به گزارش خبرنگار، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آیین رونمایی از پروژه کنتور هوشمند گاز در بستر شبکه گسترده و امن همراه اول که با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار کرد: یکی از این فرآیندها، بحث کنتورهای هوشمند و اندازه‌گیری های موردنظر در آن و یکی از مهم‌ترین اقدامات ما برای توسعه و بهبود ارتباط با مشترکان است.

وی افزود: در همین ارتباط تلاش کردیم تا با استفاده از آخرین فناوری‌ها، فرآیندها، روش‌ها و مسائل علمی جدید دنیا که می‌تواند قرائت کنتورها را به صورت هوشمند و دقیق و لحظه‌ای انجام دهد، این اقدام‌ها را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که نتایج این تحقیقات سبب ورود شرکت به بحث شبکه هوشمند شد، گفت: در حال حاضر، با پیگیری‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیده‌ایم که کنتور هوشمند را باید با یک زیرساخت و بستر IOT که همان اینترنت اشیاء است، مورد طراحی و ساخت قرار دهیم؛ زیرساختی که بتواند اطلاعات زیادی را در سرعت‌های زیاد و در هر زمان و مکانی منتقل کند و ضریب خطای کمتری داشته باشد.

وی با بیان این که این موضوع، مساله‌ای دانش‌بنیان و بحثی کاملاً نو در دنیاست، تصریح کرد: اینترنت اشیاء از نظر بسترهای مخابراتی در دنیا به عنوان کاری نو مطرح است به حدی که حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز هنوز در این مقوله، صاحب سبک و نظر نیستند.

معاون وزیر نفت در امور گاز خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم زمینه‌سازیIOT که امروز در مخابرات و همراه اول آماده شده، آغاز خوبی برای کنتورهای هوشمند است و می‌تواند نتایج مثبت بسیاری را برای ما به همراه داشته باشد.

بر اساس گزارش ملی گاز ایران، این شرکت چند سالی است که برای قرائت کنتورهای گاز، استفاده از کنتورهای هوشمند در بستر‌های اینترنت را بررسی و مطالعه و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی را با ۱۳ شرکت داخلی امضا کرده است.