مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: اجرای عملیات بازسازی، تعمیرات و نگهداری برای همه سازه‎های این شرکت، به رقمی بالغ بر ۳ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد و از این رو، بازسازی براساس اولویت‎بندی تجهیزات و تاسیسات در دستور کار قرار می‎گیرد.
به گزارش خبرنگار، حمید بورد دوشنبه، چهارم تیرماه در نخستین کنفرانس مدیریت یکپارچگی دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت و گاز ساحل و فراساحل، در میزگردی با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های استقرار مدیریت یکپارچگی دارایی‌ها در صنعت نفت» که به ریاست علیرضا اصل عربی، مدیرکل اداره نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: با توجه به این‌که بسیاری از تأسیسات نفت فلات قاره در نیمه دوم عمر خود به سر می‎برند و تعمیرات و نگهداری آنها اجتناب‌ناپذیر است و از طرفی باید تخصیص بهینه منابع محدود را نیز مدنظر قرار دهیم، تأسیسات بر اساس میزان قدمت و نیاز به بازسازی و تعمیرات و نگهداری دسته‎بندی شده‎اند و اولویت با آن دسته از تأسیسات است که در وضعیت بحرانی (قرمز) قرار دارند.

وی با اشاره به سختی‎های عملیات تعمیرات و نگهداری سازه‎ها و تأسیسات در بخش فراساحلی گفت: علاوه بر مشقت‎ها و پیچیدگی‎های کار در این بخش، هزینه‎های تعمیرات و نگهداری و تولید نیز در فراساحل بالاتر است، بنابراین میزان ضرر و زیان ناشی از آسیب‌دیدگی تأسیسات در این بخش نسبت به خشکی به‌طور قابل توجهی بیشتر است.

بورد با اشاره به سال‎ها فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران و تجارب بسیار این شرکت در حوزه فراساحلی ادامه داد: این شرکت با شرکت‎های بزرگ فراساحلی دنیا قابل مقایسه است و اکنون با برخورداری از بیش از ۲۰۰ سازه دریایی، ۱۰۰ ماشین دوار، ۳۵۰۰ کیلومتر شبکه خطوط لوله و پایانه‎های شناور، در بحث دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت حرف‎های زیادی برای گفتن دارد.

وی به سابقه قابل قبول شرکت ملی نفت ایران در تعمیرات و نگهداری تأسیسات هم اشاره کرد و گفت: آنچه امروز بسیار اهمیت دارد، لزوم یکپارچگی فعالیت‎های تعریف شده در مدیریت دارایی‎های فیزیکی است.

بورد مخزن را مهم‌ترین دارایی در صنایع بالادست نفت و گاز برشمرد و افزود: تلاش و برنامه‌ریزی برای طولانی کردن عمر مخزن و تولید صیانتی به منظور نگهداری از این دارایی ارزشمند ضروری است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، استمرار ایمن و بهینه تولید، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری را از جمله دستاوردهای مدیریت یکپارچگی دارایی‌های فیزیکی در صنعت نفت عنوان کرد و گفت: این شرکت با درک نقش بسزای مدیریت دارایی‌های فیزیکی، کمیته‌ای را به این منظور تشکیل داده و هم‌اکنون شناسایی و استقرار نرم‌افزار جامع مدیریت یکپارچگی دارایی‌های فیزیکی را در دستور کار دارد.

بورد ابراز امیدواری کرد که سیستم مدیریت یکپارچگی دارایی‌های فیزیکی تا پایان امسال در شرکت نفت فلات قاره ایران استقرار یابد و اظهار کرد که شرکت‎های کارفرما می‌توانند با بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و خبرگان این حوزه، بر توان عملیاتی و اجرایی خود بیفزایند.