مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: در نیمه نخست امسال یکصد و یک میلیارد مترمکعب گاز با تاسیسات خطوط لوله در سراسر کشور منتقل شده که عملکرد و آمار مطلوب و مناسبی در حوزه انتقال گاز به شمار می‌آید.

سعید توکلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرنگار با بیان این‌که شرکت انتقال گاز از لحاظ حجم کل تاسیسات و خطوط لوله در حال بهره برداری رتبه نخست را در خاورمیانه دارد، گفت: بر اساس این ویژگی‌ها، جایگاه ایران در جهان پس از امریکا، روسیه و کانادا رتبه چهارم است.

وی درباره حجم انتقال گاز در نیمه نخست امسال اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال، یکصد و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز با تاسیسات خطوط لوله منتقل شده که از فعالیت‌های شاخص شرکت انتقال گاز به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز درباره دیگر اقدامات انجام شده در این شرکت، توضیح داد: پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر پیگرانی تمیزکننده و ۵۲۰ کیلومتر پیگرانی هوشمند صورت پذیرفته، همچنین ۲۶ هزار و ۱۳۰ کیلومتر نشت یابی و ۱۱۰ هزار و ۹۵۰ مترمربع تعویض پوشش انجام شده است.

توکلی با اشاره به انجام ۴۶ مورد عملیات انشعاب گرم (HOT TAP) در سطح کشور، ادامه داد: تاکنون همهی تعمیرات اساسی برنامه ریزی شده امسال، به بهترین نحو انجام شده که در پایداری عملیات انتقال گاز اثرگذار است.

وی افزود: بالغ بر ۳۸ پروژه تعمیرات خط لوله و تعویض پوشش انجام شده که ۱۴ مورد از این پروژه‌ها مربوط به خطوط لوله سراسری است.

توکلی درباره ایستگاه فراشبند ۱۰ گفت: راه اندازی ایستگاه فراشبند ۱۰ از جمله اقدام‌های مهم شرکت انتقال گاز است، زیرا این ایستگاه نخستین ایستگاه تقویت فشاری بود که به‌وسیله بهره بردار، طراحی، احداث و راه اندازی شد.

وی افزود: ایستگاه فراشبند ۱۰ با سه توربوکمپرسور ۲۵ مگاواتی، ظرفیت انتقال روزانه ۹۰ میلیون مترمکعب گاز را در حالت استاندارد دارد که این میزان قابل افزایش است. با راه اندازی این طرح از گلوگاه فراشبند، امسال نسبت به پارسال، قابلیت افزایش انتقال ۴۰ میلیون متر مکعب گاز در این ایستگاه حاصل شده است.