ارزش مجموع قراردادهای امضا شده در طرح بومی سازی ١٠ گروه خانواده کالاهای پرمصرف صنعت نفت با امضای ٢ قرارداد جدید در هفته‎های آتی، به یک میلیارد و ٣٤٣ میلیون دلار بالغ می‎شود.
به گزارش خبرنگار، حبیب‎اله بیطرف، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، صبح امروز (یکشنبه، ٢٠ فروردین ماه) در بازدید از یکی از شرکت‎های ایرانی سازنده تجهیزات صنعت نفت، به تشریح آخرین وضع طرح بومی سازی ١٠ گروه کالاهای این صنعت پرداخت و گفت: تاکنون ٥٢ قرارداد به ارزش ٣٤٣ میلیون دلار با سازندگان داخلی امضا شده است و با امضای ٢ قرارداد جدید به ارزش یک میلیارد دلار در حوزه ساخت لوله در آینده‎ای نزدیک، ارزش مجموع قراردادها از ١,٣ میلیارد دلار فراتر می رود.

وی توسعه ظرفیت‎های داخلی و بهره‎مندی حداکثری از آن را یکی از سیاست‎های اصلی وزارت نفت خواند و گفت: طرح بومی سازی ١٠ گروه کالاهای مورد نیاز صنعت نفت به همین منظور از سال ٩٣ در دستور کار قرار گرفت.

بیطرف با بیان اینکه در اجرای قراردادهای این ١٠ گروه کالا، شرکت‎های سازنده داخلی با معرفی شرکای توانمند خارجی به فرایند انتقال فناوری در حوزه ساخت داخل کمک می‎کنند، ادامه داد: امیدواریم حضور صنایع داخلی در حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت پررنگ‎تر شود.

معاون وزیر نفت بر اهمیت و ضرورت کیفیت تجهیزات و قطعات مورد استفاده در صنعت نفت تاکید کرد و گفت: با توجه به حساسیت‎های کار در این صنعت و احتمال وقوع حوادث در صورت استفاده از تجهیزات نامناسب، تطابق محصولات با استانداردها الزامی است و البته سامانه‎های بازرسی وزارت نفت در این زمینه بسیار سختگیرانه عمل می کند.

به گفته این مقام مسئول، سازندگان داخلی باید میزان رقابت‎پذیری خود را افزایش دهند؛ چه آنکه شرکت‎های کارفرما در سفارش کالا به بحث کیفیت، قیمت، زمان تحویل، ضمانت‎ها و خدمات پس از فروش ارائه شده از سوی شرکت‎های سازنده توجه می‎کنند و گاهی ممکن است سازندگان داخلی نتوانند تمام این ضوابط‎ها را مدنظر قرار دهند.

بیطرف ادامه داد: باید امکان صدور گواهینامه‎های بین‎المللی نیز برای سازندگان داخلی فراهم شود که در این زمینه نیز اقدام‎هایی در دستور کار است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» ابراز امیدواری کرد که با توسعه ساخت داخل در کشور، تولید و اشتغال بیش از پیش گسترش یابد.

بر اساس این گزارش، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، صبح امروز (٢٠ فروردین ماه) از شرکت پمپ‌های صنعتی ایران واقع در هشتگرد البرز بازدید کرد.