وزیر نفت، دیدار با دبیرکل اوپک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: احتمال این که در نشست نوامبر وزیران نفت و انرژی اوپک به توافق برسند زیاد است.
به گزارش خبرنگار، بیژن زنگنه امروز (شنبه، ٢٩ آبان‎ماه) پس از دیدار با محمد سانوسی بارکیندو، در جمع خبرنگاران گفت: دبیرکل در این دیدار، گزارش مفصلی از فعالیت‎های انجام شده پس از نشست فوق العاده اوپک در الجزایر و مذاکراتی که با مقام‎های کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان از جمله ونزوئلا، عراق، کویت، امارات، عربستان، روسیه و … در جریان سفرها یا در حاشیه نشست‎های بین المللی داشته اند، ارائه کردند.

وی افزود: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در تلاشند که در نشست عادی آذرماه این سازمان در وین به تصمیمی جامع برسند و اطلاعاتی که دبیرکل امروز به من دادند، دلگرم کننده است.

زنگنه تحولات پیش روی بازار نفت را مثبت پیش بینی کرد و گفت: نگاه مثبتی به تحولات آینده دارم و فکر می کنم در آینده وضع بهتری خواهیم داشت.

به گفته وی، احتمال این که اعضای اوپک در نشست ماه نوامبر به توافق برسند، زیاد است.

کشورهایی که تولید بیشتری داشتند، مسئولیت بیشتری دارند

وزیر نفت یادآور شد: کشورهایی که در سال‎های اخیر تولید بیشتری داشته اند، برای بهبود وضع بازار مسئولیت بیشتری هم دارند.

زنگنه ادامه داد: امروز اقتصاد غرب هم برای خروج از رکود، انتظار دارد قیمت نفت به سطح بالاتر از قیمت‎های کنونی برسد.

وی گفت: همه نگران کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت در سال‎های اخیر هستند؛ روندی که آثار منفی آن بر بازار نفت طی سال‎های آینده نمود پیدا می کند.

وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که آیا فکر می کنید اعضای اوپک به توافق نشست الجزایر پایبند هستند یا خیر؟، گفت: فکر می کنم اعضای اوپک به این توافق پایبند هستند و برای عملیاتی کردن آن تلاش می کنند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال همراهی نکردن عراق در مذاکرات پیش رو، این احتمال را رد کرد و گفت: دبیر کل اوپک با مقام‎های بلندپایه عراق دیدار داشته اند و نتایج آن دلگرم کننده بوده است.

زنگنه همچنین در پاسخ به سئوالی درباره نتایج عملکرد کمیته تعیین سقف تولید اعضای اوپک، عنوان کرد: این کمیته ایجاد شده و تشکیل جلسه داده است؛ اما این کمیته‎ها بیشتر ماهیت کارشناسی و فنی دارند و به طور معمول چنین تصمیم‎هایی (تعیین سقف تولید) در نشست وزیران گرفته می شود.

وزیر نفت با بیان این که کمیته‎های کارشناسی می توانند سناریوهای مختلف تولید را ارائه دهند، درباره سناریوی مقدار تولید نفت خام ایران گفت: ایران پیش از این دیدگاه‎های خود را در این باره اعلام کرده است و بر دیدگاه‎های پیشین خود اصرار دارد.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که از دید شما قیمت منصفانه و عادلانه نفت چقدر باید باشد، این قیمت را نسبی دانست و گفت: قیمت مناسب، قیمتی است که منافع تولید کننده و مصرف کننده را در پی داشته باشد.

وی افزود: اعضای اوپک نفت با قیمت ٥٥ تا ٦٠ دلار را هدف‎گذاری کرده اند.

وزیران نفت و انرژی اوپک، ٣٠ نوامبر (١٠ آذر ماه) به منظور بررسی سیاست های تولید خود در دبیرخانه دائمی این سازمان گردهم می آیند.