رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: این کمیسیون بسته پیشنهادی اقدام‌های دولت و مجلس شورای اسلامی به منظور کاهش هدرروی و سوزاندن گازهای مشعل را تدوین خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ، در بیست‌ویکمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، وضع جمع‌آوری گازهای همراه مشعل در مناطق نفت‌خیز کشور و برنامه‌های دولت برای این طرح‌ها بررسی شد.

روح‌الله مهدوی، مدیر موسسه مطالعات انرژی سبحان در این باره گفت: مناطق نفت‌خیز جنوب کشور بهترین مکان برای بخش خصوصی از حیث جمع‌آوری گازهای همراه مشعل است. حدود ۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌شود که میزان سوزاندن گازهای همراه در این حوزه نزدیک به ۱۷,۵ میلیون مترمکعب در روز است.

وی به طرح‌های اجرا شده شرکت ملی نفت برای جمع‌آوری گاز مشعل اشاره کرد و افزود: این شرکت ۱۲ واحد NGL برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت به اجرا گذاشت که در سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفته شد این واحدها به بخش خصوصی واگذار و فروش گازهای مشعل به بخش خصوصی در قالب مزایده انجام شود.

مهدوی تصریح کرد: هم اکنون واگذاری ۴۰ طرح جمع‌آوری گازهای مشعل به واحدهای پتروشیمی از سوی دولت در حال بررسی است و حجم سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها از ۷۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد دلار برآورد می‎شود.

در ادامه جلسه کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی، سیروس امیری، مدیرعامل شرکت پالایشگاه ایلام نیز گفت: هم اکنون در کشور هفت پالایشگاه گازی وجود دارد که میزان ضرایب گاز مشعل در پنج پالایشگاه از این تعداد، کمتر از ۱ و ۰,۸ است.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به این‌که این کمیسیون، بیانیه‌ای با رویکرد ایجاد گفتمان ملی در حوزه جمع‌آوری و بهره‌برداری از گازهای همراه مشعل صادر خواهد کرد، گفت: کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران همچنین بسته پیشنهادی اقدام‌های دولت و مجلس به منظور کاهش هدرروی و سوزاندن گازهای مشعل را تدوین خواهد کرد و در اختیار مرجع تصمیم‌گیر کشور قرار خواهد داد.